Czytanie na dziś

Święty Ojciec Pio

SosnowiecFakty na YouTube


SosnowiecFakty na twitterze


SosnowiecFakty na Google

Święty Michał Archanioł

Święty Jan Paweł II

Ankieta
Czy poznamy prawdę o Katastrofie Smoleńskiej?

tak

nie

trudno powiedzieć


Zagłębiowscy Święci


Gloria TV


WikiZagłębie


Św. Jakub Apostoł

Nawigacja
     Strona główna
     Galeria zdjęć
     Szukaj
     Linki
     Kategorie
     Regulamin Komentarzy
     Akceptacja plików cookies

Zajrzyj tutaj













Ks. prof. Włodzimierz Sedlak

Matka Boża z Guadalupe


Zły rozkład jazdy rozkłada kolej

Jak wiadomo rozkład jazdy jest nie tylko planem pracy kolei, ale też ofertą dla klientów - pisze w kolejnym artykule Adam Sosnowski. Zły rozkład jest w stanie skutecznie zrazić klientów kolei czyli obniżyć znacząco zyski kolei - podkreśla.





Zły rozkład występuje wtedy, gdy pojawia się jedna lub kilka z poniższych sytuacji:
1) Zmiany rozkładu jazdy dokonywane częściej niż raz do roku;
2) Brak skomunikowań powiązany z brakiem honorowania biletów różnych przewoźników pasażerskich;
3) Niedostosowanie siatki połączeń do potoków podróżnych, towarów;
4) Systematyczne wydłużanie czasów jazdy;
5) Brak rezerwy taborowej.
Kiedyś obowiązywała na kolei instrukcja o rozkładzie jazdy pociągów R 11. Została najprawdopodobniej unieważniona w 2001 po rozdrobnieniu PKP. Nakładała ona obowiązek na konstruktorów rozkładów jazdy: „Wnikliwego sprawdzania w terenie realności nowoopracowanego rozkładu jazdy, szczególnie na stacjach o większym natężeniu ruchu pociągów”. Przez to, że nie ma następcy instrukcji R 11, współcześni konstruktorzy rozkładów jazdy mają myślenie oderwane od rzeczywistości i opracowują pod przykrywką modernizacji linii kolejowych rozkłady jazdy z terminami kursowania… tylko w jednym dniu. Różnice między godzinami odjazdów i przyjazdów najczęściej są kilkuminutowe. Tak jest z pociągiem TLK KARKONOSZE (pierwszy w dobie przyjeżdzający do Koluszek) w rozkładzie 2011/2012 kursował o stałej porze 0:04/0:05 mimo znacznej liczby korekt rocznego rozkładu jazdy : 1 III, 1 IV, 1 VI, 29 VI, 10 VII, 2 VIII, 3 IX, 16 X. W rozkładzie 2012/2013 odpowiednio 0:32/0:33 10,12-27,31.XII-29.I ; 2.II-9.II oraz 0:35/0:36 8,30.XII, 30.I-1.II. Po korekcie w lutym 2013 odpowiednio 0:30/0:31 a obecnie to jest od 14 IV - 0:29/0:30 z tym że występują kilkuminutowe różnice w przyjazdach do następnych stacji, a 19 IV godzina przyjazdu pokrywa się z godziną odjazdu. Pasażerowie w takich sytuacjach są mocno zdenerwowani, gdyż często nie wiedzą co mają zrobić widząc kilka godzin przyjazdów lub odjazdów z/do poprzedzających/następnych stacji takich samych pociągów. Bardziej wytrwali kreślą palcem po gablotach szukając terminów kursowania. Brak skomunikowań dotyczy sytuacji, gdy pasażer zamierza odbyć podróż pociągami różnych przewoźników. Niejednokrotnie zdarza się, gdy TLK przyjeżdża kilka minut po odjeździe pociągu REGIO, INTERREGIO, bądź pociągu spółki samorządowej. Towarzyszy temu sytuacja braku honorowania biletów np. jednorazowych na pociągi TLK w pociągach REGIO i INTERREGIO. Do dnia 15 X 2011 funkcjonował dworzec Łódź Fabryczna, na którym pociągi REGIO i INTERREGIO zawsze odjeżdżały po pociągach TLK. Pasażerowie do Koluszek, Skierniewic, jeżeli nie zdążyli na TLKę a wsiedli do REGIO lub INTERREGIO, mieli przykre niespodzianki. Dowiadywali się od konduktorów, że ich bilety są nieważne (przed wyjściem spółki Przewozy Regionalne z grupy PKP taka sytuacja byłaby nie do pomyślenia). Uprzejmi konduktorzy wypisywali nowe bilety a chamscy wypisywali karę za jazdę bez biletu. Paranoja. Niedostosowanie rozkładu jazdy do potoków podróżnych występuje zazwyczaj w poniedziałek przed wtorkowym świętem, piątek po czwartkowym święcie oraz 2 V, 24,27-31 XII. Dzień 2 V jest w zależności od decyzji dyrektorów szkół dniem normalnych lekcji lub dniem wolnym od zajęć dydaktycznych z obowiązkiem zapewnienia opieki przez szkołę, gdyby zaś dyrektor chciał zamknąć szkołę w tym dniu, to musiałby wyznaczyć termin odróbkowy w sobotę. Tymczasem 2 V br. odwołano 13 par pociągów z Koluszek kursujących w godzinach rannych i popołudniowych. Na pewno sporo uczniów nie dotarło na lekcje. Wydłużanie czasów jazdy następuje w wyniku pogarszania się stanu torów. Stan torów pogarsza się z uwagi na braki kadrowe wśród toromistrzów. Zainteresowanie tym zawodem jest zerowe ponieważ wymaga od człowieka bardzo ciężkiej pracy fizycznej. Za czasów wyżu demograficznego były osoby po ukończeniu dróg i mostów kolejowych po technikach kolejowych, ale nie zostali przyjęci bez podawania racjonalnych przyczyn. Brak rezerwy taborowej skutkuje odwołaniem kilku pociągów i zdenerwowaniem pasażerów oraz znacznym zatłoczeniem składów zabierających pasażerów z uszkodzonego pociągu. Reasumując zły rozkład rozkłada kolej czego efektami są spadająca liczna przewiezionych pasażerów i ładunków. Do tego kolej od 1990 tnie połączenia i podwyższa ceny biletów jak i przewoźne z czego cieszy się transport samochodowy a czasami lotniczy. PS Rozmawiałem z Karoliną D. (Młodą dyżurną ruchu peronową pracującą w Koluszkach). Nie wiedziała jak wygląda obraz sygnału zastępczego. Przepisy sygnalizacji to przecież podstawowa wiedza o kolei. Kto jej zaliczył bądź załatwił egzaminy ?! Brak znajomości instrukcji kolejowych grozi spowodowaniem w każdej chwili poważnej katastrofy kolejowej i w konsekwencji skazaniem na karę do 8 lat więzienia !

inż. Adam Sosnowski



Autor: Redakcja | 07/05/2013
Komentarze
#1 | anon dnia 09.05.2017 21:59
Bardzo ładny artykuł Smile
Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.
Oceny
Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony

Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Brak ocen. Może czas dodać swoją?




Przenajświętsze Oblicze

Święty Brat Albert Chmielowski

Klub Gazety Polskiej w Sosnowcu

Wierszyna - Mała Polska na Syberii

Święty Szarbel Makhlouf

Starsze newsy

Arcybiskup Jan Cieplak

Kategorie newsów
     Rycerze Kolumba
     Wydarzenia
     Z ratusza
     Polityka
     Sport
     Gospodarka
     Kultura
     Rozrywka
     Z prasy, z netu
     Felietony Krzysztofa Korna
     Do redakcji

Rycerze Kolumba Sosnowiec

Chór Katedralny LUTNIA - Sosnowiec

Ks. Michael McGivney