Czytanie na dziś

Święty Ojciec Pio

SosnowiecFakty na YouTube


SosnowiecFakty na twitterze


SosnowiecFakty na Google

Święty Michał Archanioł

Święty Jan Paweł II

Zagłębiowscy Święci


Gloria TV


WikiZagłębie


Św. Jakub Apostoł

Nawigacja
     Strona główna
     Galeria zdjęć
     Szukaj
     Linki
     Kategorie
     Regulamin Komentarzy
     Akceptacja plików cookies

Zajrzyj tutaj













Ks. prof. Włodzimierz Sedlak


Dajmy odetchnąć miastu, czyli komunikacja do poprawki - cz II.

Nasza redakcja włączyła się akcji "Dajmy odetchnąć miastu", prowadzonej przez dziennik Metro. Akcja ta miała odpowiedzieć na pytanie: Co trzeba zmienić, żeby usprawnić komunikację miejską? Pora na podsumowanie. Uwag jest bardzo wiele. Wszystkie sygnały od Państwa, które znalazły się w komentarzach pod pierwszym newsem przekazaliśmy do redakcji Metra, do KZK GOP oraz Tramwajów Śląskich. Oto one!




- dojazd do Milowic. Dojeżdża mnóstwo ludzi do pracy w Strefie i do Przychodni, a jest tylko jeden autobus, który jeździ bardzo rzadko. Są tramwaje z centrum Sosnowca, ale krótkie. Najgorzej jest w czasie wakacji.

- zsynchronizowanie komunikacji ze sobą, to chyba przerasta możliwości intelektualne wszystkich, którzy tym się zajmują.

- dodatkowy przystanek autobusu 154 przy ul. Mireckiego w rejonie ul. Moniuszki, Legionów i znacznie więcej kursów w godzinach szczytu oraz w dni wolne od pracy. Bardzo ważne jest żeby 154 jeździł częściej w soboty i niedziele, bo nie ma jak na cmentarz z Os. Piastów dojechać na AL. Mireckiego, albo nie ma jak wrócić! To jest skandal, żeby autobus komunikacji miejskiej jeździł co 3 godziny

- Niwka: brakuje wszystkiego!!! W dni wolne autobus nr 18 kursuje co godzinę, tramwaje rzadko przyjeżdżają zgodnie z rozkładem jazdy, a jeśli zdarzy się jakiś cud, to dojechanie do centrum tramwajem nr 26 jest co najmniej mało realne. W tygodniu jeździ dodatkowo autobus nr 618, ale jego rozkład jest prawie identyczny jak 18, co sprawia, że jeden z tych autubusów jeździ pusty. Należy tak ustawić rozkład, żeby się nakładał, a nie żeby jeździł jeden po drugim!!! Z litości nie wspomnę o tym że autubusy jeżdżące przez Niwkę to kompletny złom, chyba w żadnej innej dzielnicy nie jeżdżą tak wyeksplotowane autobusy jak przez Niwkę.

- Komunikacja w wakacje - to już prawdziwy skandal, zwłaszcza autobusy do Katowic i Bytomia mają okrojone rozkłady jazdy w godzinach porannego i popołudniowego szczytu.

- Komunikacja pomiędzy dzielnicą Pogoń a Katowicami. Zwiększenie ilości kursów autobusów linii 40 i 807 pomiędzy godzinami 7 a 8 rano, w porannym szczycie przewozowym. Problem dotyczy trzech przystanków na Pogoni.
Problem przystanka przy Rondzie w Katowicach, rozwiązany jest połowicznie, tzn. powstał przystanek przy Al. Rozdzieńskiego i ul. Olimpijskiej w kierunku do centrum Katowic. Wciąż nie ma przystanka przy Śłaskiej DOKP bezpośrednio przy Rondzie oraz przystanka w kierunku Sosnowca Al. Rozdzieńskiego - ul. Uniwersytecka. Przystanki te są już oznakowane, ale wciąż nie włączono ich do użytkowania, nie zatrzymują się na nich autobusy. O sprawie tej wielokrotnie pisałem na stronach sosnowiec.info i sosnowiecfakty.pl, zwracałem się też bezpośrednio do KZK GOP, ostatnio kilka tygodni temu. Do dzisiaj brak odpowiedzi na dwa moje maile i telefony ponaglające.

- propozycja zmiany taboru linii 40, z taboru B (czyli autobusy o pojemności 85-114 miejsc) na tabor C (czyli autobusy przegubowe i 15-metrowe, powyżej 115 miejsc). Szczególnie mile widziana byłaby taka zmiana w kursach szczytowych.

- Jeszcze o przystankach. Proponuję przystanek „przy Szpitaliku” przy ul. Grota Rowcekiego. Wydaje się, że miejsce to, zwłaszcza po wybudowaniu nowego Wydziału Neofilologicznego, powinno być jednym lepiej skomunikowanych miejsc w mieście. Powinno, ale nie jest. Warto przed rozpoczęciem budowy Wydziału coś zmienić. Bardzo by się przydał nowy przystanek autobusowy dla linii 91, 150, 622, 723 i 926 (kursuje w niedzielę i święta). Autobusy te przejeżdzają przez CWK w ogóle nie zatrzymując się w tym rejonie. Przystanek ułatwiłby wielu ludziom, w tym ludziom starszym oraz uczniom i studentom łatwiejszy akces do centrum miasta z Pogoni i z centrum do tej części Pogoni oraz dojazd z Czeladzi, Wojkowic czy Bytomia. Być może warto pomyśleć by autobus linii 91 ponownie zatrzymywał się przy kościele św. Tomasza. Wielu ludzi dojeżdża nim stamtąd do Przychodni Zdrowia w Milowicach. To nie wszystkie niespodzianki związane z tym miejscem. Część autobusów jadących z centrum Sosnowca nie zatrzymuje się na przystanku przy basenie przy ul. Zeromskiego, a dopiero przy Kościele Św. Tomasza, by zatrzymać się poźniej na przeciwległej stronie ulicy. Dotyczy to autobusów linii 26, 35, 35 bis, 88 i 100. Wystarczyłoby, żeby był to na początek przystanek na żądanie.

- Propozycja by autobus linii 835 miał przystanek przy EUROPIE na ul. Sienkiewicza, w tym miejscu, gdzie obecnie zatrzymuje się komunikacja zastepcza.(T21). Jest to niewykorzystany autobus aby dostać się z Katowic do centrum Sosnowca bo odległość od przystanku Piastów do przystanku Kościelna jest zwyczajnie gigantyczna i nikomu kto jedzie do samego centrum ten autobus nie pasuje.

- Oddzielny problem to funkcjonowanie komunikacji tramwajowej. Niewiele w tej materii zrobiono. Fatalny jest stan techniczny taboru, nie ma nowych niskopodłogowych pociągów. Bardzo często jeżdżą pojedyńcze wagony, w których zawsze panuje tłok. Wyleciało wiele kursów. Nie ma koncepcji rozwoju komunikacji tramwajowej w Sosnowcu. Przydałby sie szybki tramwaj do Katowic i do Dąbrowy Górniczej, przedłużenie linii 15.

- Kiedyś, dawno temu jeździł tramwaj linii 15 do Chorzowa. Znam sporo osób, które dojeżdżają tam do pracy i teraz dojazd z Sosnowca do Chorzowa jest koszmarny. Wiele osób pracuje w Centrum Handlowym Silesia. Mam propozycję. Tramwaj pospieszny na trasie Dąbrowa Górnicza - Chorzów zatrzymujący się na ważniejszych przystankach. Czy to nierealne?!!! Wiele osób zostałoby uszczęśliwionych przez to!

- Bezpośrednie połączenie autobusowe między Sosnowcem a Chorzowem. Autobus mógłby kursować trasą średnicową omijając Katowice (bokiem Paderewskiego) do Chorzowa Batorego - linia przyspieszona.

- A co z pętlą przy ulicy Kleeberga ? Tak bardzo chwalono się tą inwestycją, że ktoś zapomniał czemu miałą służyć. Otóż budowa pętli (i rampy dla niepelnosprawnych) dawno zakończona, a autobus jak nie jeździł tak nie jeździ. Nie wiadomo nawet jaka to będzie linia i jak często będzie kursowała. Po prostu echo. Najlogiczniejsze wydaje się rozwiązanie by była to dodatkowa linia np. do dworca głównego. Trasa by się nie nakładała z liniami 34 i 221. Nie głupie byłoby też rozwiązanie by autobus dojeżdżał do Katowic z okolic Zagórza są linie 811,815,825,835,808, a z okolic Klimontowa nie ma żadnego połączenia. Całkowitym niewypałem będzie jeśli powstanie kolejna linia dojeżdżająca do dworca autobusowego koło Urzędu Miasta. Np linia 34 mogłaby przed zjazdem pod Urząd objechać koło dworca PKP.

- Fatalne jest połączenie Klimontowa, gdzie znajduje się Centrum Pediatrii z Pogonią. Właściwie to go nie ma!
Problemem autobusów z Sosnowca/Dąbrowy, ale chodzi o przystanek w Katowicach. Sporo osób dojeżdża z Sosnowca do Silesii – może by tak "osiemsetki" między 21 a 22 (kiedy większość osób kończy pracę) ze Skargi jechały pod Silesię, a potem dopiero do ronda i prosto? W tej chwili wychodząc po 21 (często nawet po 21.30) nie jesteśmy w stanie zdążyć na autobus nawet o 21.45 - czyli wyjeżdżamy następnym o 22.05. Niby nic, ale po 12 godzinach pracy półtoragodzinny powrót jest koszmarem.

- Proponuję autobus łączący Pogoń-Środulę (Auchan)-Klimontów? W tej chwili tzw. "Górna Środula" jest skomunikowana tylko z Centrum i Zagórzem. Żeby dostać się na Pogoń, do Klimontowa na Niwkę czy choćby na Piastów trzeba albo zrobić sobie kilkudziesięciominutowy spacer (20-25 minut szybkiego marszu) na "Dolną Środulę"/pod "Żyletę" albo jechać 2-3 autobusami/tramwajami. Poza tym 801/821/831 mogłyby jeździć choć co godzinę w weekendy i święta.


- Częstotliwość kursowania autobusu linii 18 w niedzielę i święta. Autobusy i tramwaje jeżdżące przez Niwkę to już totalne złomy (powinna przyjrzeć się im bliżej Policja, bo w wielu przypadkach zagrażają bezpieczeństwu pasażerów i innych użytkowników drogi). Częstotliwość kursowania mogłaby być częstsza niż jeden autobus na godzinę w wolne dni, który i tak rzadko przyjeżdża!!!

- w Sosnowcu nigdzie nie ma takiego parkingu, z którego można by się przesiąść na autobus czy tramwaj - park and ride.
- fatalny stan taboru zarówno autobusowego, jak i tramwajowego

- za drogie bilety, zwłaszcza jednorazowego przejazdu
- zbyt mała liczba kursów na wszystkich w zasadzie trasach, zwłaszcza w dni świąteczne, weekendy i w godzinach wieczornych i nocnych

- prawie zupełny brak kursów nocnych


- mała ilość węzłów przesiadkowych


- brak synchronizacji poszczególnych połączeń


- nie ma możliwości korzystania z przesiadek na jeden bilet


- propozycja by autobus linii 160 dojeżdżał do Giszowca i okolic KWK Wieczorek.


- jeden bilet na wszystkie środki komunikacji: kolej, tramwaj i autobus.


- Brak połączenia autobusowego pomiędzy Klimontowem a Pogonią. Dojazd do Centrum Pediatrii z małym dzieckiem jest możliwy tylko tramwajem lini 27, ale to trwa wieki...







Autor: Piotr Dudała | 25/11/2006
Komentarze
#1 | 512130335 dnia 29.08.2008 13:39
nbbhggvsfd b gf gbcv ghh bfgx vghopncvw
#2 | xxx dnia 05.07.2007 15:52
na 40 nie może jeździć większy autobus bo w Będzinie nie mają przegubów
#3 | Ganadalf dnia 02.12.2006 22:03
Dobre propozycje! Good work.
#4 | robert5 dnia 01.12.2006 11:33
po 1)835 przystanek przy "europie"-pilne!
po 2)nowa linia z Klimontowa na Pogon.
po 3)813 przedluzyc na Warpie.
po 4)nowy przystanek na poczatku Grota Roweckiego dla lini skrecajacych bezposrednio ze "slimaka".
#5 | Wicky dnia 29.11.2006 06:11
Ciekawe, czy będzie jakaś reakcja na te uwagi?
#6 | fama dnia 28.11.2006 16:25
Była, była. Nikt to nic nie dodawał!
#7 | Pasażer-sardynka dnia 28.11.2006 12:22
* A co do szybkiego tramwaju: - linia Sosnowiec-Katowice, biegnąca wzdłuż alei Roździeńskiego. Jakaż by to byłą ulga dla tej wiecznie zakorkowanej drogi szybkiego ruchu... I świetna alternatywa dla zapchanych autobusów 8xx. Tramwaj w okolicy Geanta (Milowice) musiałby odbijać na Katowice. Miejce na torowisko by się na pewno znalazło. Przydałyby się tylko dobre chęci ze strony władz...
#8 | Pasażer-sardynka dnia 28.11.2006 12:11
Fajne pomysły.
* Jestem jak najbardziej za liniami tramwajowymi! Było tu o przedłużeniu linii 15 dalej na Zagórze, ale jest też linia 24, która kończy się o wiele za wcześnie. Można by przedłużyć tę linię o kilkaset metrów w głąb osiedla Środula. Obecnie, tramwaj w większości kursów wozi powietrze (wyjątek: popołudnia, kiedy skończą się lekcje w Roździeniu).
* Fajna sprawa z tym połączeniem: Środula Auchan-Pogoń-Sosnowiec Centrum (i dalej: Katowice). Proponuję numer 841 Smile.
* Na liniach 801/821/831 koniecznie należy zwiększyć częstość kursów w godzinach szczytu! Czasem ludzie nie dają rady wsiąść do autobusu - taki tłok!!!
#9 | pasażer.. dnia 28.11.2006 07:57
jak czytałem to nie było..
#10 | Pyz@ dnia 27.11.2006 21:18
Do "pasażera". Twoja propozycja jest. Szkoda że czytasz pobierznie...
Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.