Czytanie na dziś

Święty Ojciec Pio

SosnowiecFakty na YouTube


SosnowiecFakty na twitterze


SosnowiecFakty na Google

Święty Michał Archanioł

Święty Jan Paweł II

Zagłębiowscy Święci


Gloria TV


WikiZagłębie


Św. Jakub Apostoł

Nawigacja
     Strona główna
     Galeria zdjęć
     Szukaj
     Linki
     Kategorie
     Regulamin Komentarzy
     Akceptacja plików cookies

Zajrzyj tutaj













Ks. prof. Włodzimierz Sedlak


Otwarto tunel pod Rondem

Najbardziej oczekiwana inwestycja drogowa w Katowicach, prawie 700-metrowy tunel pod Rondem im. gen. Jerzego Ziętka, będący częścią Drogowej Trasy Średnicowej (DTŚ), został otwarty w sobotę po południu. To jeden z najdłuższych tuneli drogowych w Polsce. Wielu kierowców czekało w pobliżu na otwarcie tunelu. Jako pierwsza przejechała nim kolumna motocykli. Przed południem tunel przez kilka godzin mogli zwiedzać mieszkańcy aglomeracji, oprowadzani przez fachowców.




W sobotę rano - podczas uroczystiości otwarcie była jedyna możliwość zwiedzania tunelu pieszo i spotkała się z ogromnym zainteresowaniem - według rzecznika Urzędu Miasta w Katowicach Waldemara Bojaruna, tunel zwiedziło w tym czasie kilkanaście tysięcy osób.



Tunel pod Rondem, skrzyżowaniem słynącym dotychczas z tworzących się tam korków ma rozwiązać ten problem dręczący kierowców. W założeniu przejmie cały ruch tranzytowy, na powierzchni Ronda odbywać się będzie tylko ruch lokalny.



Oddanie tej inwestycji do użytku zamyka najtrudniejszy etap budowy katowickiego odcinka DTŚ, zwanej komunikacyjnym kręgosłupem Śląska. Koszt budowy katowickiej części DTŚ to 755 mln zł. Inwestycję sfinansowano głównie z kredytu zaciągniętego przez rząd w Europejskim Banku Inwestycyjnym; wykorzystano też środki z subwencji drogowej i z budżetu Katowic.



Plan budowy ekspresowej trasy łączącej główne miasta aglomeracji górnośląskiej powstał 24 lata temu. Do tej pory zbudowano fragment łączący Katowice - przez Chorzów i Świętochłowice - z Rudą Śląską. Budowany jest odcinek w Rudzie Śląskiej - do granicy Zabrza. Cała trasa - z Katowic do Gliwic - ma być gotowa w 2010 r.



Uciążliwa dla mieszkańców i kierowców przebudowa katowickiego Ronda, położonego tuż koło Spodka, jednego z charakterystycznych punktów Katowic, trwała ponad 2 lata.



Na powierzchni Ronda powstała kopuła przykrywająca niemal połowę jego powierzchni. Jej wnętrze posłuży jako galeria katowickiej Akademii Sztuk Pięknych.



W podziemiach kopuły znajduje się centrum zarządzania DTŚ, czuwające m.in. nad bezpieczeństwem ruchu w tunelu. Bezpieczne poruszanie się w tunelu ma zapewnić m.in. 28 wentylatorów, 24 kamery wewnątrz i 10 na zewnątrz oraz nowoczesna sygnalizacja przeciwpożarowa.









zdjęcia: Piotr Dudała





Autor: Piotr Dudała | 09/12/2006
Komentarze
#1 | kierowca dnia 01.03.2007 13:55
Korki tworzą sie dlatego iż nie wszyscy kierowcy umieją korzystać z tunelu i zamiast tunelem jadą górą sam tamtędy dziennie przejeżdżam i widzę niezdecydowanie niektórych kierowców. Pozdrawiam
#2 | Pasażer-sardynka dnia 18.12.2006 15:17
Niestety, korki mamy przez te cholerne światła! Cykl ich jest za długi! Jedne - przy Novotelu i drugie - na skrzyżowaniu Uniwersyteckiej. Ostatnio również stałem w korku, ale to z powodu malowania pasów przed Rondem. Pozdrawiam
#3 | Fakaa dnia 14.12.2006 19:43
Rano pomiędzy 7 a 8 i po południu po 16 wciąż są gigantyczn korki.
#4 | Krzysztof dnia 14.12.2006 17:38
Jak mówią "Jaskółka wiosny nie czyni". Minęło kilka dni a korki w centrum jak były tak są. Tragedią jest wjechać na ul. Korfantego od strony Rynku. Mam to (nie)szczęście pracować w jednej z firm mających swój oddział w Katowicach i to akurat w Rynku. Od 2 lat dojeżdżam z Pogoni sosnowieckiej do Katowic. Moja konkluzja jest następująca. Koleją najszybciej. 5 min do dworca, 11 min pociągiem do katowic, 4 min do redakcji. W sumie daje to ca 20 min. Jeżeli jest ktoś kto pobije ten czas samochodem to stawiam mu wielki kufel piwa i to codziennie przez miesiąc (oczywiście pełnoletniemu). Zapomniał bym o drugim warunku w sensie ekonomicznym. Miesięczny kosztuje 68 zł. W sumie tunel tunelem ale gdy ktoś pędzi di Chorzowa, Bytomia i ... owszem. Katowickiemu ruchowi on nie pomógł. Pozdrawiam.
#5 | Pasażer sardynka dnia 14.12.2006 13:21
Nooo, bardzo ładne zdjęcia!

Wczoraj i dziś (ok. godz. 8:00) autobusem do Katowic od strony Sosnowca wjeżdżało się wyjątkowo szybko. I z powrotem też nie było problemu (ok. godz. 15). Teraz zmorą jest remont mostu obok Ikea i tam są porządne korki...
#6 | Piotr Dudała dnia 11.12.2006 20:08
Dziękuję!
#7 | buick111 dnia 10.12.2006 21:09
No ten nasz wypasiony tunel bije rekord za rekordem.Tempo maja zabojcze.Nie wiem co oni jeszcze tam robia skoro nie mozna normalnie jezdzic :/
#8 | hans dnia 10.12.2006 21:04
Super zdjęcia!
#9 | Marta dnia 10.12.2006 20:58
Gdyby w Katowicach robiono tunel w tempie i po kosztach podobnych, jak w Sosnowacu, to miałby on 200 metrów i budowano by go 10 lat!
#10 | ciekawski dnia 10.12.2006 19:19
a kiedy w Sosnowcu oddadzą "tunel" na Piłsudskiego?
Panie prezydenie to skandal!!!
Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.