Czytanie na dziś

Święty Ojciec Pio

SosnowiecFakty na YouTube


SosnowiecFakty na twitterze


SosnowiecFakty na Google

Święty Michał Archanioł

Święty Jan Paweł II

Zagłębiowscy Święci


Gloria TV


WikiZagłębie


Św. Jakub Apostoł

Nawigacja
     Strona główna
     Galeria zdjęć
     Szukaj
     Linki
     Kategorie
     Regulamin Komentarzy
     Akceptacja plików cookies

Zajrzyj tutaj













Ks. prof. Włodzimierz Sedlak


Rośnie suchy port w Sławkowie

12 lipca symbolicznym wmurowaniem kamienia węgielnego rozpoczęta została budowa nowoczesnego kompleksu magazynowego w sławkowskim euroterminalu. Ma być gotowy do końca tego roku i wówczas terminal wizualnie przypominać zacznie prawdziwe międzynarodowe centrum logistyczne.




Wizualnie, ponieważ faktycznie już teraz spełnia tę rolę. Choć z pewnością nie na taką skalę, jaką by tego sobie wszyscy życzyli. Towary ze Wschodu przyjeżdżają tu pociągami na szerokich torach, a dalej rozwożone są składami na torach o europejskiej szerokości lub ciężarówkami. Ruch odbywa się także w drugą stronę.



Batalia o istnienie i rozwój euroterminalu trwa od wielu lat. Trudno oprzeć się jednak wrażeniu, że do niedawna polegała głównie na snuciu odległych wizji. - Okres swego rodzaju tańca wokół tego tematu jest za nami. Dziś mamy rozwiązania prawne i wsparcie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego - mówi z zadowoleniem Jerzy Polaczek, minister transportu.



- Poważną pomocą dla realizacji obecnego etapu inwestycji, wartego 61,5 mln zł, była decyzja ministra transportu w sprawie dofinansowania w kwocie 11,3 mln zł pochodzących z EFRR, a także decyzja ministra finansów o zapewnieniu środków finansowych w podobnej wysokości, pochodzących z rezerwy budżetowej. Reszta zostanie wyłożona ze środków własnych Centrali Zaopatrzenia Hutnictwa SA, która jest właścicielem terminalu - mówi Adam Bednarz, kierownik marketingu CZH S.A.



Aktywne są samorządy. W ramach kontraktu dla województwa śląskiego powiat będziński i Sławków wykorzystały 30 mln zł na budowę wodociągu, oczyszczalni ścieków i remont dróg powiatowych - wszystkie projekty podporządkowane były istnieniu terminalu.



To jednak dopiero wierzchołek góry potrzeb. Najpilniejsze wydaje się wybudowanie bezpośredniego drogowego połączenia z drogą krajową nr 94 i dalej z trasą S-1 w Sosnowcu. Docelowo ma z niego korzystać w ciągu doby nawet 450 ciężarówek z kontenerami, czyli cztery razy więcej niż dziś. Trudno sobie więc wyobrazić, że będą rozjeżdżały lokalne drogi.



Ważna jest także modernizacja powstałej w 1979 r. prawie 400-kilometrowej linii szerokotorowej. Obecnie maksymalna prędkość pociągu to zaledwie 80 km/h, a są odcinki, gdzie z uwagi na bezpieczeństwo jechać można zaledwie 40 km/h.



Jeśli już uda się uporać z tymi problemami, pozycja euroterminalu w Sławkowie zależeć będzie w przyszłości głównie od wielkości zawartych kontraktów na przeładunek towarów. Minister Polaczek mówi, że w trakcie rozmów ze swymi odpowiednikami z Kazachstanu, Rosji i Ukrainy uzyskał zapewnienie, że kraje te są zdecydowane rozwijać ten rodzaj transportu. We wrześniu na temat ma się odbyć spotkanie ekspertów wszystkich zainteresowanych krajów.



Jednak to nie od rządów tych państw, a raczej od zainteresowania przewoźników i prywatnych firm logistycznych zależeć będzie sukces przedsięwzięcia. Dwustronne umowy CZH SA zawarła już z partnerami ze Szwajcarii, Ukrainy i Chin. Ponad wszelką wątpliwość transport kolejowy jest szybszy niż morski - podróż koleją z Władywostoku do Francji to dzisiaj maksymalnie 16 dni, podczas gdy nowoczesny kontenerowiec płynie ponad miesiąc. Pozostaje jednak kwestia jego opłacalności, biorąc pod uwagę na przykład nie do końca uregulowane sprawy taryf celnych.



NIE TYLKO KONTENERY



Euroterminal jest wyposażony w infrastrukturę dla przeładunku i składowania wielu rodzaju towarów - kontenerów, ładunków masowych i gazu płynnego. Może obsłużyć ok. 35 tys. kontenerów rocznie oraz milion ton towarów masowych. W najbliższych latach zdolność przeładunkowa wynieść ma ok. 120 tys. kontenerów rocznie, a ostatecznie przy zastosowaniu trzech suwnic - nawet 210 tys. kontenerów.



Pięć razy w tygodniu do Sławkowa przyjeżdża transport kontenerów z Belgii.



W listopadzie 2006r. we współpracy z Firmą PCC Rail Containers uruchomiono trzy razy w tygodniu wahadłowe połączenie Gdynia - Sławków. Od września tego roku we współpracy z firmą PCC planuje się uruchomienie dodatkowych połączeń z Gdyni oraz połączeń z Bremenhaven i z Hamburgiem.




źródło: Marcin Twaróg, Dziennik Zachodni



Autor: Piotr Dudała | 11/07/2007
Komentarze
#1 | dnia 01.01.1970 00:00
Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.