Czytanie na dziś

Święty Ojciec Pio

SosnowiecFakty na YouTube


SosnowiecFakty na twitterze


SosnowiecFakty na Google

Święty Michał Archanioł

Święty Jan Paweł II

Zagłębiowscy Święci


Gloria TV


WikiZagłębie


Św. Jakub Apostoł

Nawigacja
     Strona główna
     Galeria zdjęć
     Szukaj
     Linki
     Kategorie
     Regulamin Komentarzy
     Akceptacja plików cookies

Zajrzyj tutaj













Ks. prof. Włodzimierz Sedlak


Gminy mają światowe ambicje w kreowaniem wizerunku

Odkąd z Zagłębia poznikały kopalnie, miasta starają się znaleźć dla siebie inne znaki rozpoznawcze niż szyby górnicze. Szukają i... dość szybko zmieniają zdanie. Sosnowiec jeszcze niedawno był "miastem tęczowym", czego śladami są kolorowe elewacje kilku bloków w centrum. Jednak kiedy okazało się, że tęcza jest symbolem homoseksualizmu, ta forma promocji miasta przepadła.



Za 27 tys. zł wynajęto wrocławską firmę, zajmującą się kreowaniem wizerunku gmin. Prace nad nową strategią trwają od września. Postawiono na miasto targowo-wystawiennicze, którym stanie się Sosnowiec od stycznia przyszłego roku.



- Dzięki targom Expo Silesia, które będą w kraju drugimi pod względem wielkości po poznańskich, chcemy przyciągnąć turystę biznesowego - mówi Grzegorz Dąbrowski z Urzędu Miejskiego.



Sosnowiec ma się kojarzyć się z nowymi technologiami, centrami biznesu i parkami technologicznymi, nowymi formami sztuki (np. industrialnej) oraz ważnymi wydarzeniami sportowymi. Wrocławska firma proponuje przeprowadzenie dużych imprez, np. mistrzostw gier komputerowych, festiwalu muzyki. Budżet wydziału promocji ma w przyszłym roku wynieść niecałe 0,5 mln złotych.


- Mamy nadzieję, że powstanie system identyfikacji wizualnej, który pozwoli na bardzo szybkie rozpoznanie marki Sosnowca - dodaje Grzegorz Dąbrowski.



Mieszkańcy podchodzą do sprawy z mniejszym entuzjazmem.



- Co z tego, że powstanie strategia promocji, skoro miasto wygląda kiepsko. Wystarczy przejść się po centrum. Pokrzywione płyty chodników, zdewastowane przejścia podziemne, dziury w jezdniach, korki w godzinach szczytu - mówi Adam Pietruszka ze Środuli.



Natomiast symbolem Dąbrowy Górniczej przez ostatnie lata jest maskotka, Bóbr Dąbrowiak. Pluszowe zwierzątko otrzymują goście i uczestnicy imprez sportowych, promocyjnych i charytatywnych. Bóbr doczekał się także odlewu z brązu, który stoi w fontannie w centrum miasta. Władze postanowiły jednak zmienić symbol. Zgodnie z przyjętą strategią do 2020 roku miasto ma stać się Dębową Dąbrową.



- Chcemy tworzyć nowy wizerunek miasta w oparciu o zrównoważony rozwój i wychowanie ekologiczne oraz promocję życia zgodnego z przyrodą. Inwestycją spinającą projekt będzie Światowe Centrum Dębowe, najciekawszy obiekt w Polsce i jeden z najważniejszych ośrodków edukacyjnych w Europie - zapowiada Piotr Czyżewski z firmy Media Partner, która przygotowała nową koncepcję za 50 tys. zł (razem z portalem internetowym Dębowy Świat, który ruszy od stycznia).



Co na to mieszkańcy? Większości bóbr się podobał i nie widzą powodów do zmian.- Boję się, że nie wystarczy czasu, by zrealizować wszystkie założenia nowej promocji, bo jeśli zmienią się władze po kolejnych wyborach, pojawią się kolejne pomysły - mówi Barbara Olawa, mieszkanka centrum.



Maskotka to podstawa



Wyrazista maskotka to dziś połowa sukcesu marketingowego i miasta tworzą własne symbole.



Czerwone, uśmiechnięte jabłko o nazwie "Ostrószko" stało się maskotką Ostrowa Wielkopolskiego. Jabłko królewskie jest zresztą w herbie tego miasta. Maskotką Kędzierzyna-Koźla został sympatyczny Koziołek, a od ponad dwóch lat oficjalną maskotką Lublińca jest Lubiś, który przypomina widniejącego w herbie miasta orła. Lubiś jest ozdobą wielu urzędów i domów, otrzymują go osoby zasłużone dla miasta, wyróżniający się uczniowie oraz organizacje, które promują miasto.



Sebastian Reńca, DZ




Autor: Barbara Gołębiowska | 13/12/2007
Komentarze
#1 | anonim dnia 18.12.2007 22:07
ludziki!!
#2 | anonim dnia 18.12.2007 21:05
ludzki!
#3 | anonim dnia 18.12.2007 20:18
a mieszkańcy to zielone ludzi - ufoludki :-))))
#4 | anonim dnia 18.12.2007 20:17
No tak... rozpędziłem się w tej wizji. Rzec by można: rI Have a Dreamr1;. Czemuż jednak nie mieć marzenia? Jest to, myślę, znacznie lepsze niż sprowadzić Sosnowiec do roli placu targowego, przez który przebiegają tylko wiecznie zagonieni biznesmeni. Ja też mam marzenie - sen: ujrzeć mój Sosnowiec jako Zielone Miasto. Jeśli już tęcza okazała się niedobrą, to czemu nie stworzyć rzielonejr1; strategii miasta, bo ten kolor jest nie tylko kolorem nadziei, ale też barwa zielona jest historycznie związane z regionem Zagłębia. Dla mnie Zielone Miasto przede wszystkim oznacza: edukację, ekologię, rekreację, wielokulturowość i społeczeństwo obywatelskie.

Adrian Kołodziejczyk, kulturoznawca
#5 | anonim dnia 18.12.2007 20:14
W moim odczuciu w Sosnowcu, przyjmując strategię rtęczowego miastar1;, władze miejskie starały się pójść tropem wyznaczonym przez punkt pierwszy: sympatyczności. Z przyczyn opisanych powyżej koncepcja ta została jednak zarzucona. Szkoda, bo w tłoku innych szarych i podobnych miast naszej aglomeracji mogłoby w jakiś sposób wyróżniać się na ich tle. Dobrym przykładem miasta, które realizuje koncepcję przyjazności (nie licząc DTŚ-ki biegnącej przez środek centrum) są np. Gliwice - miasto ogród, miasto otwartych kafejek i intensywnego życia wieczorowego. Idąc tym śladem Sosnowiec zapewne nie stałby się od razu kurortem turystycznym, jak bodaj Sopot, ale mógłby spełniać funkcję miejsca przyjaznego dla zamieszkania średniej klasy mieszczaństwa z estetycznym podejściem, młodzieży akademickiej oraz intelektualistów.

Adrian Kołodziejczyk, kulturoznawca
#6 | Ad vocem dnia 17.12.2007 22:24
...Tęcza w wielu kulturach i mitach jest symbolem łączności między światem bogów i ludzi, ziemią i niebem, a w Biblii to symbol przymierza Boga i człowieka - pisze autor. Ale okazuje się, że ma też inne znaczenia, wiele znaczeń, całkiem sprzecznych. Mamu tu nawiązanie do Indian, to jest wartościowy, mocny argument + symbol ruchu hipisowskiego, symbol nowej ery, nadziei i socjalnych zmian, też nie jest zły, niemówiąc o zabezpieczeniu przed powodzią! - wszystko to świetnie koresponduje z naszym miastem, czyli, ajk mówi autor, z robotniczym i rewolucyjnych charakterem Sosnowca. Tylko czy jest tak na pewno? Czy Sosnowiec nadal ma robotniczy i rewolucyjny charakter? A może nigdy go nie miał, poza zamieszkami w 1905 roku, tylko był to wymysł komunistycznej propagandy, a tzw. rewolucja przyszła na ruskich czołgach.
Słowem tęcza jest to wór rozmaitości i ja bym tam, tak nad tą tęczą nie rozpaczał, że przepadła, że jej nie ma...
!
#7 | anonim dnia 17.12.2007 21:43
Warto jednak nadmienić, że TĘCZA byłaby doskonałym symbolem Sosnowca z kilku powodów:

1). Tęcza w wielu kulturach i mitach jest symbolem łączności między światem bogów i ludzi, ziemią i niebem, a w Biblii to symbol przymierza Boga i człowieka, oraz zabezpieczenie przed powodzią.

2). Tęcza u Indian to symbol odrodzenia, a także głoszenia pokoju, miłości i wspólnoty, które to hasła na symbolikę tęczy przeniósł później ruch hipisowski.

3). Tęcza w czasach współczesnych w Europie została po raz pierwszy użyta jako symbol nowej ery, nadziei i socjalnych zmian.

Szczególnie ten ostatni akcent doskonale - moim zdaniem - koresponduje z robotniczym i rewolucyjnych charakterem Sosnowca.

Adrian Kołodziejczyk, kulturoznawca
#8 | BEP dnia 17.12.2007 12:21
!!zgłosimy!!!tylko brak zasług!
#9 | TRymer dnia 16.12.2007 22:55
osadę? chyba obsadę - wszędzie chyba robi się podobnie - konkursy to przeważnie fikcja! Nieswój raczej się nie załapie?
#10 | do BEP dnia 16.12.2007 18:25
konkursy (wiem coś o tym) organizowane są w naszym UM tylko w przyp. kiedy wiadomo kto ma wygrać (np. na osadę jakiegoś stołka). A tu sie wybiera tego, kto ma przedstawić PROJEKT zgodny z założeniami naszych PANUJĄCYCH. te targi to strasznie trudno było wymyślić. proponuję tę firmę zgłośić do NAGRODY NOBLA.
Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.




Przenajświętsze Oblicze

Znajdź nas na Facebooku

Wierszyna - Mała Polska na Syberii

Święty Szarbel Makhlouf

Starsze newsy

Arcybiskup Jan Cieplak

Kategorie newsów
     Rycerze Kolumba
     Wydarzenia
     Z ratusza
     Polityka
     Sport
     Gospodarka
     Kultura
     Rozrywka
     Z prasy, z netu
     Felietony Krzysztofa Korna
     Do redakcji

Rycerze Kolumba Sosnowiec

Chór Katedralny LUTNIA - Sosnowiec

Ks. Michael McGivney