Czytanie na dziś

Święty Ojciec Pio

SosnowiecFakty na YouTube


SosnowiecFakty na twitterze


SosnowiecFakty na Google

Święty Michał Archanioł

Święty Jan Paweł II

Zagłębiowscy Święci


Gloria TV


WikiZagłębie


Św. Jakub Apostoł

Nawigacja
     Strona główna
     Galeria zdjęć
     Szukaj
     Linki
     Kategorie
     Regulamin Komentarzy
     Akceptacja plików cookies

Zajrzyj tutaj













Ks. prof. Włodzimierz Sedlak


Marzenia czy rzeczywistość?

Tramwaje Śląskie mają bogate plany rozwoju trakcji szynowej na terenie Sosnowca w latach 2008 – 2013.



Największym projektem jest budowa przedłużenia linii nr 15 od pętli przy Bohaterów Monte Casino wzdłuż Białostockiej i al. Paderewskiego do ulicy Gwiezdnej. 2,5 kilometrowy odcinek dwutorowej linii na wydzielonym torowisku wraz z podstacją oraz dwupoziomowym zintegrowanym tramwajowo – autobusowym węzłem przesiadkowym ma kosztować szacunkowo 76 mln zł (!). Gmina wykupiła już teren pod torowisko z wyjątkiem jednej działki, której właściciel zostanie wywłaszczony.



Zaplanowana jest modernizacja przejazdów na skrzyżowaniach: 3 Maja z Parkową i Mościcikiego, Mireckiego i Piłsudskiego, Wojska Polskiego i Wygody i na wjeździe do hali sportowej w Milowicach. Koszt remontów tych czterech przejazdów - 1 mln zł.



W planach jest też remont torowisk na ulicach: 3 Maja za 7,6 mln zł, Piłsudskiego wraz ze skrzyżowaniem z ul. Sobieskiego (5,4 mln zł), Mariackiej (3,6 mln zł), Żeromskiego (1,65 mln zł), Małachowskiego (na odcinku rondo Gierka – Mościckiego) za 3,8 mln zł i na Dańdówce, na skrzyżowaniu Andersa i 11 Listopada (2 mln zł).



Ponadto, na ulicy Sobieskiego ma zostać przeprowadzona modernizacja torowiska wraz z dobudowaniem drugiego toru i przebudową sieci trakcyjnej. Roboty te pochłoną ponad 20 mln zł.



Całkowity orientacyjny koszt planowanych przez Tramwaje Śląskie przedsięwzięć na terenie Sosnowca wynosi ponad 121 mln zł. Plany te cieszą, niemniej nasuwa się pytanie o realność tego projektu, czy w ogóle możliwe jest zdobycie tak ogromnych pieniędzy na jego realizację? Połowę środków Tramwaje będą chciały pozyskać z Unii Europejskiej i jest to możliwe. Kto jednak dołoży drugą połowę? Raczej nie nasze miasto. Po pierwsze: budżetu Sosnowca nie stać na taki wydatek, a po drugie - po inwestycjach w tramwaje w części śląskiej oczekujemy teraz tego samego na terenie Zagłębia.



Nie kryje niezadowolenia z finansowania komunikacji w regionie prezydent Sosnowca, Kazimierz Górski.



- Całość utrzymania komunikacji autobusowo – tramwajowej spadła już na gminy. Do finansowania tramwajów powinien włączyć się Urząd Marszałkowski , zainteresowany teraz wyłącznie rozwojem połączeń kolejowych. Bez udziału Urzędu Marszałkowskiego inwestycje oceniam bardziej jako marzenia niż rzeczywistość. Nie zapominam przy tym o skłonności niektórych do ograniczania inwestycji do odcinka - od rynku w Katowicach do rynku w Chorzowie - mówi prezydent Sosnowca.



Linia tramwajowa z Zagórza do Dąbrowy Górniczej wzdłuż ulicy Braci Mieroszewskich nie została skreślona z listy planowanych projektów, ale z uwagi na wysokie koszty jej realizacja została odłożona na bliżej nieokreślony termin.


źródło: JL, www.sosnowiec.info.pl







Autor: Piotr Dudała | 12/04/2008
Komentarze
#1 | Bohdan dnia 17.04.2008 07:01
Trzeba walczyć o rozwój sieci tramwajowej w Sosnowcu!
#2 | Vego dnia 16.04.2008 20:58
Tak, racja, ale to tylko GOP... W takim Krakowie, Gdańsku, Wrocławiu dało się powymieniać szyny i tramwaje. Ba, nawet autobusy mają specjalne, wydzielone pasy ruchu (a auta niech sobie stoją w korkach).
U nas jak zwykle "niedasie"...
#3 | Mieszkaniec Niwki dnia 16.04.2008 19:49
W dobie gdy miasta są coraz bardziej zakorkowane konieczne jest utworzenie nowych połączeń tramwajowych. Ale nie takich jak linia 26 czy 27, gdzie to czy tramwaj przyjedzie w większym stopniu zależy od szczęścia niż od rozkładu jazdy. Zauważcie, że we wszystkich większych miastach europejskich stawia się na rozwój komunikacji miejskiej, zwłaszcza metra i tramwajów, wjazd prywatnym samochodem do centrów miast jest bardzo utrudniony, i dobrze bo jak każdy chciałby jeździć do centrum własnym samochodem oznaczałoby to kompletny paraliż miasta. Oczywiście nam daleko jeszcze do standardów europejskich miast, ale zauważcie co się dzieje na trasie łączącej Sosnowiec z Katowicami w godzinach rannych i popołudniowych, a to wszystko dopiero początek. Jeśli nie zorganizujemy dla transportu prywatnego rozsądnej alternatywy w postaci rozbudowanej sieci połączeń komunikacji miejskiej, będzie oznaczać to totalny paraliż naszego miasta. Wiadomo, że o metrze możemy tylko pomarzyć, dlatego rozbudowa sieci tramwajowej jest w naszym przypadku niezbędną koniecznością. Jednak, aby to wszystko sprawdziło się komunikacja miejska musi być dobrze zorganizowana, oferta musi być atrakcyjna (sieć musi być rozbudowana, muszą kursować odpowiednio często i aby były w miarę bezawaryjne). Takie są fakty i musimy się z tym pogodzić.
#4 | do Pani Magdy dnia 13.04.2008 21:07
Poprawiaj Pani te zeszyty uczniuf bo nie zdonzysz jutro na poski. Skoro zostalo sie paniom od polskiego to tża pilnowac roboty w szkole a nie drabiac tu na foróm.
#5 | tramwajowy jeździec dnia 13.04.2008 19:40
A linie 26 i 27 już chyba całkiem się rozsypią... Końcówka linii 27 w Kazimierzu woła o pomstę do nieba, to chyba największe dziury wszechczasów. A na 26 totalny bajzel, awaria za awarią...
Po kiego grzyba przedłużać tę 15 na Gwiezdną, jeśli stamtąd jeździ cała masa autobusów? Nie lepiej przedłużyć 24 wgłąb Środuli (gdzieś do ul. Prusa albo Grottgera)?
#6 | Magda dnia 13.04.2008 18:01
Te, Jola, naucz sie odmieniać poprawnie, nie kalecz.
M. Przystanek
D. Przystanku
C. Przystanka
B. Przystanky
N. Przystankom
M. Przystankoma
W. O! Przystanek!
#7 | Jola dnia 13.04.2008 17:58
I do tego kręta!

Powinni zlikwidować wszystkie tramwaje i autobusy, wystarczy że zostaną 91 i 807. One zupełnie wystarczą, pod warunkiem, że będą pasować na dojazd do przychodni w Milowicach a ten drugi no wiecie gdzie. No i kluczowa kwestia przystanka, choćby na żądanie. Żądamy przystanka przy nekrofilologii!
#8 | anonim dnia 13.04.2008 12:39
tak to wąska ulica.
#9 | 007 dnia 13.04.2008 10:19
Tramwaje - TAK
Ale jak przygladam się istniejącej linii tramwajowej biegnacej przez ulicę Małachowskiego to mnie krew zalewa i codziennie przesylam stosowna wiązankę tym bezmyślnym mądralom ktorzy to kiedyś wymyślili i zaakceptowali. Przy kolejnych remontach, taki przebieg linii, już dawno powinien być zmieniony i przeprojektowany. Zepsuto jedną z bardziej malowniczych ulic w mieście, najlepiej puścić tam jeszcze ruch Tirów...
Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.