Czytanie na dziś

Święty Ojciec Pio

SosnowiecFakty na YouTube


SosnowiecFakty na twitterze


SosnowiecFakty na Google

Święty Michał Archanioł

Święty Jan Paweł II

Ankieta
Czy poznamy prawdę o Katastrofie Smoleńskiej?

tak

nie

trudno powiedzieć


Zagłębiowscy Święci


Gloria TV


WikiZagłębie


Św. Jakub Apostoł

Nawigacja
     Strona główna
     Galeria zdjęć
     Szukaj
     Linki
     Kategorie
     Regulamin Komentarzy
     Akceptacja plików cookies

Zajrzyj tutaj













Ks. prof. Włodzimierz Sedlak

Matka Boża z Guadalupe


Interpelacja Jarosława Pięty!

W związku z informacjami ukazującymi się w ostatnim czasie w mediach publikujemy interpelację Posła Jarosława Pięty, dotyczącą likwidacji obowiązku jazdy na światłach w okresie od marca do końca października. Interpelacja ta została złożona na ręce Marszałka Sejmu 5 maja 2008r., a skierowana została do ministra infrastruktury Cezarego Grabarczyka




IINTERPELACJA



W sprawie zniesienia na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej obowiązku jazdy samochodami w dzień z włączonymi światłami mijania




Dnia 17 kwietnia 2007 roku wprowadzono w Polsce obowiązek jazdy z włączonymi światłami mijania w ciągu dnia przez cały rok. Powoływano się przy tym m.in. na analizy Komisji Europejskiej ds. Energii i Transportu, według których stosowanie świateł non-stop przez cały rok może zmniejszyć liczbę wypadków. Niestety życie nie potwierdziło tej tezy. Zgodnie bowiem z danymi Pana Ministerstwa w roku 2007 - pomimo obowiązku używania świateł - wydarzyło się więcej wypadków niż w roku 2006, w tym przede wszystkim więcej zderzeń czołowych pojazdów. Dane te potwierdzają również eksperci Stowarzyszenia Rzeczoznawców Techniki Samochodowej i Ruchu Drogowego.






Obowiązek ten przyczynił się natomiast do znacznego zwiększenia kosztów eksploatacji pojazdów ponoszonych przez ich właścicieli. Same koszty wzrostu zużytego paliwa w ciągu roku przez zarejestrowane w Polsce samochody - poruszające się z włączonymi światłami mijania w ciągu dnia - to kwota co najmniej 650 milionów złotych. Ponadto należy również uwzględnić 70 milionów samochodów jeżdżących tranzytem około tysiąca kilometrów, co daje kolejne co najmniej 1,5 miliarda złotych. Tak więc w sumie z tego tytułu przepis ten kosztuje rocznie użytkowników pojazdów ok. 2 miliardy złotych. Warto także dodać, iż w tym okresie producenci żarówek samochodowych uzyskali 60% zwyżkę ich sprzedaży.

Jednak całoroczna jazda na włączonych światłach mijania to przede wszystkim zwiększone zanieczyszczenie środowiska. Wzrost emisji CO2 z tego powodu - po uwzględnieniu przejazdów tranzytowych - to aż 450 tysięcy ton dwutlenku węgla!


Panie Ministrze pragnę nadto zwrócić uwagę na fakt, iż Komisja Europejska pod koniec 2007 uznała, że nie będzie zachęcać do jazdy na światłach w ciągu dnia. Na tej podstawie z tego obowiązku od 1 stycznia 2008 r. – z powodu udowodnionej zwiększonej ilości wypadków - wycofała się Austria.



Uwzględniając powyższe chciałbym zapytać Pana Ministra:



1) Czy planowane jest przygotowanie przez Ministerstwo Infrastruktury projektu ustawy znoszącego obowiązek jazdy w dzień samochodem z włączonymi światłami mijania w okresie od 1 marca do 30 września?



2) Czy w aspekcie przedstawionych argumentów, które jednoznacznie wskazują iż cel wprowadzenia przedmiotowej regulacji prawnej nie odniósł skutku, racjonalne jest utrzymywanie przepisu rodzącego obciążenie finansowe użytkowników pojazdów oraz znaczne zanieczyszczanie środowiska?





Z wyrazami szacunku


Jarosław Pięta, Poseł na Sejm RP




Autor: Piotr Dudała | 07/05/2008
Komentarze
#1 | Krystyna dnia 13.05.2008 15:32
Czy Pan Pięta jest jeszcze w Klubie PO,czy jest zawieszony za swoje idiotyczne pomysły !!
#2 | Grzesiuk dnia 12.05.2008 11:25
Z wieloletniego doświadczenia jazdy zawsze na światłach, jeszcze przed ustawą, jestem przeciwny wysuniętej interpelacji. Sądzę że zniesienie tego obowiązku może zrobić więcej złego niż dobrego.
Jadąc w daleką trasę na niektórych drogach, po prostu samochodów jadących bez świateł nie widać ( szary, biały lub zlewający sie z jezdnia kolor auta jest totalnie nie widoczny), a dzięki temu że jadą na światłach można nawet bardziej realnie i dokładnie ocenić odległość (jak np. przy wyprzedzaniu).
Sądzę że to raczej próba przypomnienia o sobie niż sposób na ochronę środowiska etc.

p.s. w przypadku jak auto zżera o 2% więcej paliwa proponuje jazdę z głową, oszczędną, używanie "luzu " podczas jazdy i wolniejszą jazdę.
Nie oszczędzajmy na bezpieczeństwie, nie opłaca się.
#3 | anonim dnia 11.05.2008 20:12
Popieram zniesienie obowiazku jazdy na swiatlach bo bezpieczenstwa to nie poprawia to stan drog w Polsce jest kiepski i to jest przyczyna wypadkow,jakis cwaniak otworzyl firme z akumulatorami i zarowkami i bije na tym kase,tu nie chodzi o nasze bezpieczenswo tylko o nasze portwele bo alternatory padaja i jest zwiekszone zuzycie paliwa, my polacy jestesmy daleko od skandynawii i jest inne polozenie geograficzne,kto chce to niech jazdzi na swiatlach ale nie po to wprowadzac nakaz,tu chodzi o kase a nie o nasze bezpieczenswo,zdrowego rozsadku nawet swiatla nie zastapia.
#4 | anonim dnia 11.05.2008 09:15
Ja też!!!!!!!!
#5 | adrian dnia 10.05.2008 22:41
już nie mogę się doczekać znisienia tego bezsensownego nakazu jazdy na światłach w okresie wiosenno-letnim już trzeci raz naprawiam alternator!i już mam dość tego oślepiania mnie!WSZYSTKO W PANA RĘKACH PANIE JARKU POWODZENIA!
#6 | Oli dnia 09.05.2008 04:18
jestem za likwidacja koniecznosci swiecenia swiatel przez caly dzien, bo to naprawde wiele nie daje. My nie jestesmy krajem skandynawskim, gdzie jest zdecydowanie krotszy dzien, a nasi zachodni sasiedzi rowniez nie dostrzegaja sensu w swieceniu swiatel przez caly dzien ... i nie tylko oni.c
#7 | Oli dnia 09.05.2008 04:17
jestem za likwidacja koniecznosci swiecenia swiatel przez caly dzien, bo to naprawde wiele nie daje. My nie jestesmy krajem skandynawskim, gdzie jest zdecydowanie krotszy dzien, a nasi zachodni sasiedzi rowniez nie dostrzegaja sensu w swieceniu swiatel przez caly dzien ... i nie tylko oni.c
#8 | do jozek_robotnik dnia 08.05.2008 22:19
owszem ta strona lewituje od dawien dawna... to raz, a dwa , jestem za obowiązkiem jazdy na światłach, takie mam zdanie i tyle.
#9 | Magda dnia 08.05.2008 18:47
Wreszcie ktoś zajmuje się realnymi problemami ludzi, a nie lustracją itd. Średnio samochód zużywa przez to 2% więcej paliwa - niech każdy policzy ile miałby w kieszeni. Nie licząc akumulatorów itd. Cel wprowadzenia tego obowiązku był dobry - chodziło o bezpieczeństwo. Jeśli jednak nie daje to rezultatów to trzeba się szybko z tego wycofać.
#10 | jozek_robotnik dnia 08.05.2008 18:18
Pan Pieta w czasie wyborów oświadczył, że 30 czerwca 2007 r. zrezygnował z członkowstwa w partii.
Jak się okazuje na stronie sosnowieckiej PO nadal jest wiceprzewodniczącym partii.
Czyżby nie zmieniano tej strony od prawie roku?
Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.




Przenajświętsze Oblicze

Święty Brat Albert Chmielowski

Klub Gazety Polskiej w Sosnowcu

Wierszyna - Mała Polska na Syberii

Święty Szarbel Makhlouf

Starsze newsy

Arcybiskup Jan Cieplak

Kategorie newsów
     Rycerze Kolumba
     Wydarzenia
     Z ratusza
     Polityka
     Sport
     Gospodarka
     Kultura
     Rozrywka
     Z prasy, z netu
     Felietony Krzysztofa Korna
     Do redakcji

Rycerze Kolumba Sosnowiec

Chór Katedralny LUTNIA - Sosnowiec

Ks. Michael McGivney