Czytanie na dziś

Święty Ojciec Pio

SosnowiecFakty na YouTube


SosnowiecFakty na twitterze


SosnowiecFakty na Google

Święty Michał Archanioł

Święty Jan Paweł II

Zagłębiowscy Święci


Gloria TV


WikiZagłębie


Św. Jakub Apostoł

Nawigacja
     Strona główna
     Galeria zdjęć
     Szukaj
     Linki
     Kategorie
     Regulamin Komentarzy
     Akceptacja plików cookies

Zajrzyj tutaj













Ks. prof. Włodzimierz Sedlak


Szybka kolej do Pyrzowic powinna powstać do 2012 r.

Centrum aglomeracji potrzebuje szybkiego połączenia z lotniskiem w Pyrzowicach. Powstały już dwa projekty. Jeden Politechniki Śląskiej, i drugi, który chcą wprowadzić w życie Polskie Linie Kolejowe w porozumieniu z Urzędem Marszałkowskim. Według koncepcji PLK na lotnisko pojedziemy z Katowic, przez Chorzów i Piekary Śląskie. - To w Piekarach Śląskich byłby przystanek - mówi Janusz Pluta, dyrektor Oddziału Regionalnego PKP Polskich Linii Kolejowych w Katowicach.
Komentarz: Obie koncepcje całkowicie pomijają Zagłębie Dąbrowskie, tak jakby mieszkańcy Sosnowce, Dąbrowy Górniczej, Będzina, czy Czeladzi nie potrzebowali szybkiego połączenia z loniskiem w Pyrzowicach. Swoją drogą to uważam, że włodarze zagłębiowskich powinni coś w tej sprawie zrobić. Jeśli już zostali "wyrolowani" z kolei do Pyrzowc, to chyba już najwyższa pora, żeby pomyśleć o jednej linii autobusowej, która by łączyła centra zagłębiowskich z lotniskiem. Obowiązkowy przystanek to targi Expo-Silesia w Sosnowcu-Zagórzu.
Piotr Dudała





Z kolei pomysł specjalistów z Politechniki zakłada budowę dworca zintegrowanego w Bytomiu. To tu łączyłyby się dwa szlaki kolejowe. Ten biegnący z Gliwic, przez Zabrze i ten z Katowic, przez Chorzów. - Od Bytomia biegłby już jeden tor. Prosto na lotnisko. Taki dworzec zintegrowany to miejsce, w którym spotykałyby się nie tylko pociągi, ale i inne środki transportu. A pasażerowie mogliby się przesiadać z jednego do drugiego. - Na przykład z autobusu do pociągu lub z jednego pociągu do drugiego - mówi profesor Sylwester Markusik, szef Katedry Transportu Przemysłowego Politechniki Śląskiej. - Rozkłady jazdy też byłyby zintegrowane. Jeżeli pasażer wysiada z jednego środka transportu na przykład o godz. 8.02, to następny ma o godz. 8.05. Wszystko można odpowiednio ustawić. Robi się to komputerowo - mówi Markusik. W Bytomiu jest miejsce na taki przystanek przesiadkowy. To działka o powierzchni 0,35 ha między obwodnicą prowadzącą do Piekar Śląskich a ulicą Chorzowską. - To teren po starych kolejach wąskotorowych - mówi Markusik. Plusem jest też to, że działka leży na trasie przejazdu autobusów komunikacji krajowej i międzynarodowej.




Według projektu Politechniki pasażerów do Pyrzowic woziłyby szynobusy. Pokonywałyby trasę 44 km. Ale na całej trasie wystarczyłoby wybudować tylko kilkanaście kilometrów torów, bo reszta już jest. To między innymi dawne tory przemysłowe. To, gdzie powstaną nowe tory, a gdzie stare wystarczy wyremontować wykażą dopiero analizy, które trzeba dopiero przygotować.



Gmina Bytom pomysłowi Politechniki przyklaskuje. - Zależy nam na tym, by miasto miało szybkie połączenie z Pyrzowicami i z Katowicami. Poruszymy niebo i ziemię, by szybka linia łącząca Katowice z lotniskiem przebiegała przez Bytom. Teraz mamy silny argument w ręce w postaci poparcia Ministerstwa Gospodarki - mówi Katarzyna Krzemińska-Kruczek, rzeczniczka Urzędu Miejskiego w Bytomiu.



Koszty inwestycji nie są małe. Potrzeba na nią 380 mln euro. Projektem zainteresował się już Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju z Londynu. - Bank szuka informacji dotyczących inwestycji. Ta instytucja zajmuje się finansowaniem takich przedsięwzięć - mówi Marek Tomiak, partner w kancelarii Tomiak Żuchowski Kancelaria Radców Prawnych Spółka Partnerska w Katowicach. Tomiak pomógł Bytomiowi przygotować ankietę zgłoszeniową do konkursu organizowanego przez Investment Support. Londyński Bank skontaktował się z nim mailowo. - Inne banki też o inwestycję pytają - mówi Tomiak.



Na koncepcję Polskich Linii Kolejowych i Urzędu Marszałkowskiego potrzeba ponad 1 mld zł. 100 mln zł zostało już zagwarantowanych. Pieniądze pochodzą z Regionalnego Programu Operacyjnego. Resztę być może wyłoży budżet państwa. Trasa będzie miała 38 km długości. - Nowe tory trzeba będzie położyć na odcinku od Piekar Śląskich do Pyrzowic - mówi dyrektor Pluta. Na dniach ma zostać ogłoszony przetarg. - Na wykonawcę projektu inwestycyjnego - mówi Jacek Karniewski, rzecznik katowickiego oddziału PKP Polskich Linii Kolejowych. Czy PKP uwzględnią w swoich planach projekt Politechniki? - Jeszcze za wcześnie, żeby o tym mówić - stwierdza Karniewski.



Są więc gotowe dwie koncepcje, plany i wstępnie wytyczone trasy, po których pojadą pociągi do Pyrzowic. Póki co wszystko tylko na papierze. Teraz trzeba czekać i mieć nadzieję, że jedna z koncepcji zostanie wprowadzona w życie. Jeżeli wszystko pójdzie zgodnie z planem, pociągiem na lotnisko pojedziemy w 2012 roku, oczywiście jeszcze przed piłkarskimi mistrzostwami Europy.


Dziennik Zachodni




Autor: Redakcja | 06/07/2008
Komentarze
#1 | Zagłębiak dnia 14.07.2008 05:34
Nie ma co biadolić tylko pokazać i uzmyslowić komu trzeba że z Zagłębia tory do Pyrzowic już są przecież jest tor łączący Siewierz z Mierzęcicami wystarczy tylko w rozkladzie jazdy pociągów zrobić drobne korekty i polączenie już jest.
#2 | nick dnia 11.07.2008 10:15
nie pierwszy raz się okazało, że PO to dezintegracja polski i polskości.
Sosnowiec, miasto czysto polskie - zaorać Sosnowiec. przez 20 lat zmniejszyła się liczba mieszkańców o 40 tys. plany na następne 20-lecie to dalsz 70 tys. mniej i pomnik JP II przed każdym blokiem.
niech żyje ciemnota PO!
#3 | anonim dnia 08.07.2008 17:56
kicha!
#4 | luzak dnia 08.07.2008 17:32
NIE PIERWSZY RAZ NAS OLALI.NASZE "ORlY" TO CHYBA LUBIĄ !
#5 | Kluczek dnia 08.07.2008 14:18
Dopóki rządzi PO, kolej nie połączy Pyrzowic z Sosnowcem. W PO rządzi Śląsk, a Pięta nie ma nic do gadania. Ma bardzo niskie notowania, a chcieli go ostatnio nawet wyrzucić z Klubu PO, ale mu się jakoś udało.
#6 | student dnia 07.07.2008 20:02
Ech, zintegrowane rozkłady jazdy? Nowe linie? To jest możliwe tylko w innych, normalnych miastach, jak Wrocław, Kraków (...) ale NIE pod rządami PKP i KZK-GOP!
A tę trasę pewnie wybudują gdzieś za 50-100 lat (tak, jak buduje się tu Szybką Kolej Miejską)... Więc bez obaw, na razie żadne pociągi nie ominą Zagłębia :-).
#7 | BODZIO dnia 07.07.2008 19:28
Uwaga, uwaga pasażerowie z Pyrzowic do Sosnowca! Macie przesiadkę w Piekarach... na podstawione rowery sypialne i hulajnogi z kuszetkami!
Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.