Czytanie na dziś

Święty Ojciec Pio

SosnowiecFakty na YouTube


SosnowiecFakty na twitterze


SosnowiecFakty na Google

Święty Michał Archanioł

Święty Jan Paweł II

Ankieta
Czy poznamy prawdę o Katastrofie Smoleńskiej?

tak

nie

trudno powiedzieć


Zagłębiowscy Święci


Gloria TV


WikiZagłębie


Św. Jakub Apostoł

Nawigacja
     Strona główna
     Galeria zdjęć
     Szukaj
     Linki
     Kategorie
     Regulamin Komentarzy
     Akceptacja plików cookies

Zajrzyj tutaj













Ks. prof. Włodzimierz Sedlak


Bój o „piętnastkę

W trakcie XXXI nadzwyczajnej sesji Rady Miejskiej sosnowieccy rajcy przyjęli uchwałę w sprawie zakresu i udziału gminy Sosnowiec w projekcie modernizacji infrastruktury tramwajowej w Aglomeracji Górnośląskiej. Niektóre punkty tego projektu budzą poważne kontrowersje. Tymczasem w województwie śląskim trwa seria tramwajowych wypadków.



Śląskie tramwaje to w ostatnich miesiącach ulubiony temat prasy. Seria wypadków - najtragiczniejszych w skutkach w Katowicach czy mniej groźnych w Sosnowcu - to wyraźny znak, że stan taboru tramwajowego w naszym regionie jest fatalny. -Jak długo jeszcze podróżni będą jeździć rozklekotanymi pojazdami wypadającymi z szyn? Czy muszą zdarzyć się ofiary śmiertelne, by kierownictwo Tramwajów Śląskich na poważnie zajęło się problemem? - pytają podróżni.



Jak wykazały badania ekspertów z firmy Ernst & Young, przeprowadzone dla KZK GOP, zużyte może być nawet 85 procent sieci tramwajowej na terenie naszego województwa, a 10 procent kwalifikuje się do natychmiastowej wymiany. Sytuacja ma szansę znacząco się poprawić dzięki projektowi „Modernizacja infrastruktury tramwajowej i trolejbusowej w Aglomeracji Górnośląskiej wraz z infrastrukturą towarzyszącą". Program zgłoszony został do Ministerstwa Infrastruktury w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2009-2011. Unijne fundusze, o które możemy się ubiegać, są częścią przygotowań naszego kraju do Euro 2012.



Program modernizacji taboru stał się tematem nadzwyczajnej sesji Rady Miejskiej, która odbyła się w miniony piątek w Sosnowcu. 19 radnych powiedział projektowi „tak". Tym samym Sosnowiec, większością głosów, przyłączył się do wspólnego działania gmin i KZK GOP, mającego poprawić fatalny stan bazy tramwajowej i zwiększyć bezpieczeństwo podróży. Jednakże dwóch radnych głosowało przeciw uchwale w sprawie zakresu i udziału gminy Sosnowiec w projekcie modernizacji infrastruktury tramwajowej. Powód? Kontrowersyjny punkt projektu - przedłużenie linii tramwajowej nr 15 do Zagórza. Zanim uchwała została przyjęta, odbyła się na ten temat burzliwa dyskusja. Wśród przeciwników projektu znaleźli się radni Karol Winiarski i Krzysztof Haładus.



-Jeden tramwaj to wydatek rzędu 7 mln zł. Cena autobusu jest dziesięciokrotnie mniejsza, dlatego inwestycja w tabor autobusowy jest bardziej opłacalna. Oczywiście możemy pominąć kwestie ekonomiczne. Pozostają nam wówczas społeczne, ekologiczne, historyczno-sentymentalne. Tylko jaki sens ma przedłużanie linii do Zagórza, do którego co kilka minut odjeżdżają autobusy, czy to PKM-u, czy prywatnych przewoźników? Przedłużenie tej linii jest zupełnie nieopłacalne z punktu widzenia ekonomii. Koszt inwestycji to 76 mln zł. 30 mln zł wydamy na jeden kilometr tej trasy! Te pieniądze można zagospodarować inaczej - mówił radny Karol Winiarski. -Jeśli przyjmiemy ten projekt w takiej postaci, z 50 km torów, które posiada Sosnowiec, zmodernizowanych zostanie tylko 10. Tymczasem potrzeby są znacznie większe. Zgodziłbym się przyjąć projekt, ale bez punktu dotyczącego przedłużenia linii 15. Przeznaczmy te pieniądze na modernizację sieci, której stan jest przyczyną ciągłych wypadków.



Głosowany w piątek projekt nie odpowiadał także radnemu Krzysztofowi Haładusowi: -Nie jestem przeciwnikiem modernizacji środków komunikacji w naszym mieście, ale domagam się jak najlepszych rozwiązań dla mieszkańców - denerwował się radny. Kontrowersyjny punkt projektu ostatecznie został jednak przegłosowany. Jak twierdzi prezydent Sosnowca Kazimierz Górski, ma on nas zbliżyć do standardów europejskich. Prezydent stanowczo bronił także idei przedłużenia „15". -To pomysł sprzed wielu lat. Pomysł radnych, którzy dziś są mu przeciwni. Teraz mamy szansę zrealizowania dawnej koncepcji, ponieważ trasa 15-stki, w prostej linii między Bytomiem a Sosnowcem, włączona jest w Euro 2012. Jeśli dojdzie do tej inwestycji, nie będziemy mieć torowiska, ale nowoczesną sieć komunikacji szynowej z układem przesiadkowym w rejonie ul. braci Mieroszewskich i z całą infrastrukturą, porównywalną do tej na Zachodzie. To nie jest inwestycja na 10, ale na 100-200 lat! Nie możemy patrzeć na te kwestie z pozycji żaby - przekonywał Kazimierz Górski. -Linia nr 15 ma być linią szybkiego tramwaju niskopodłogowego. Namówiłem prezydenta Katowic na przebudowanie 15-stki aż do Sosnowca. Będzie to dla nas alternatywa, ponieważ nie mamy szans na metro czy szybką kolej. Dzięki GZM-owi znaleźliśmy się w tym ciekawym projekcie. Należy to wykorzystać.



Prezydentowi wtórował prezes Tramwajów Śląskich, Janusz Berkowski. -Zaraz po przejęciu Tramwajów Śląskich przez KZK GOP, Związek przeprowadził badania na temat potrzeb komunikacyjnych wśród mieszkańców. Opinie sosnowiczan i katowiczan są jednoznaczne - należy inwestować w tramwaje. Ten środek transportu na świecie dynamicznie się rozwija, jest najtańszy i chętnie wybierany przez pasażerów - argumentował.



Problem w tym, że zgodnie z przyjętym kształtem projektu modernizacji infrastruktury tramwajowej, na remont istniejącej sieci i zakup nowych tramwajów pozostanie niewiele funduszy. Tramwaj niskopodłogowy kosztuje 7 mln, zwykły - 2 mln. Takich jednak pojawi się w Sosnowcu jak na lekarstwo. Jako alternatywę dla drogich nowych środków transportu, Kazimierz Górski zaproponował używane tramwaje, w cenach wahających się od kilkuset tysięcy złotych do miliona. Taki tabor też może jakiś czas pojeździć. Inwestycją na 100-200 lat raczej jednak nie będzie. Zamiast nowych tramwajów mieszkańcy dostaną za to przedłużenie trasy linii 15 o 2,5 kilometra. Dzięki temu będą mogli dojechać szynowcem do Centrum Targowo-Wystawienniczego Expo Silesia.



Ostateczne ustalenia dotyczące projektu jeszcze przed nami. 18 lipca prezydent Katowic Piotr Uszok pojedzie do Warszawy walczyć o fundusze, w sierpniu natomiast dojdzie do spotkania przedstawicieli GZM i KZK GOP, na którym zapadną końcowe decyzje w sprawie kształtu modernizacji infrastruktury tramwajowej w aglomeracji śląskiej.



źródło: Magdalena Kłobusek, redakcja@e-sosnowiec.pl





Autor: Piotr Dudała | 13/07/2008
Komentarze
#1 | anonim dnia 18.07.2008 20:32
Poprawka. Kilka lat temu zrobił to w Łodzi krakus, niejaki pan Wąsowicz, likwidując na początku XXI wieku połowę linii tramwajowych. Z prawie trzydziestu zostawiając kilkanaście. Nie wspominając że doskonale dokończył to czego nie zdążył pierwszy niekomunistyczny prezydent Łodzi. Prawie udało mu się też zlikwidować MPK, które obsługiwało również sąsiednie miejscowości. Dziś zakład mający kiedyś 5 zajezdni tramwajowych i 5 autobusowych praktycznie składa się z praktycznie już jednej zajezdni autobusowej (jedna zlikwidowana w latach 90 - tych, druga na początku tego roku, kolejna czeka na wydzielenie z MPK w najbliższym czasie. Tramwaje to 3 zakłady "miejskie" i 2 jako oddzielne spółki podmiejskie.
#2 | wnerwiony pasażer dnia 15.07.2008 21:35
Szkoda, że 24 nie dojeżdża pod same blokowiska na Środuli, tylko kończy się w chaszczach na Okrzei... Podobnie 27 - też kończy się trochę za wcześnie i nie dociera do centrum Kazimierza. No i będzie kolejny pretekst dla Winiarskiego i Haładusa, aby je zlikwidować...
W XIX wieku tramwaje likwiduje się chyba tylko w GOP... i może gdzieś w Rosji? Żenujące!
#3 | Krzysztof Korn dnia 15.07.2008 19:16
Błąd został popełniony pół wieku temu. Podczas budowy Domu Kultury w Dąbrowie Górniczej można było podciagnąć linie kolejową do centrum miasta (to jakieś 200 m.) Reszta stacji od Dąbrowy Górniczej po Gliwice tylko w centrach miast, bez tuneli, bez wyburzeń. Adolf to zrobił w Trójmieście, budując linie średnicowa z Gdanska do Gdyni, Edward nie. Ruch towarowy przez Szczakową i po problemie. Dojazdowe poprzeczne linie autobusowe ale nie, budowało się takie Zagórza i Gołonogi bez wyobraźni.

Linia "15" ma sens tylko z Zagórza do Naftowej, o czym w projekcie się nawet nie wspomina. Ma oczywiście rangę historyczną (to dawna linia 23 z Kilińskiego do Katowic znacjonalizowana za komuny), została wybudowana przed wojną przez społkę prywatną, gdy pociągi między Sosnowcem a Katowicami jeżdziły pod parą a linie autobusowe w Zagłębiu były w powijakach; po wojnie otworzono linię nr 8, przepełnioną zawsze i okropną (najlepsze, że nie zatrzymywała się przy PKP).

Polska jest skansenem komunikacji miejskiej, ale linia tramwajowa z Gołonoga do Sosnowca jest nowoczesna, nawet jak na europejskie warunki. Wystarczy jedynie wyprostować szyny, zmienić tabor i dać zielone światło tramwajom. Co do linii 26 i 27 (myślę, że mają sens do Dańdówki) ale niechaj wypowiedzą się mieszkańcy. Historyczna linia inia 24 jako jedyna linia miejska musi pozostać a nawet powinna być przedłużona.
#4 | Chem dnia 15.07.2008 14:37
Spoko, spoko, my na tych dwóch panów na pewno nie zagłosujemy - o komunikacji miejskiej nie mają żadnego pojęcia, a tramwaje oglądają chyba tylko z okien swych wygodnych samochodów...
#5 | Rav dnia 15.07.2008 03:17
Wszędzie na świecie a szczególnie w europie powraca się do tramwajów jako idealnego środka komunikacji dla miast i aglomeracji. Oczywiście u nas się to nie opłaca Sad
#6 | pa-pa dnia 15.07.2008 01:40
Pan Karol Winiarski jest histerykiem (przepraszam historykiem chyba). Pan Haładuus na studia sie nie dostał, ale chyba skończył jakąś fizykę czy cós. Obydwoje kandydowac bedę na prezydentów Spsnowca. Boże, spraw pieczę nad tym miastem i daj mądrych ludzi. Panowie Winiarski i Haładus nie mją pojęcia, na czym polega zarzadzanie noweczesnym miastem, nie tylko w kwestii tramwajów. Oni nie maja pojęcia o niczym, taka megalomania...
Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.



Przenajświętsze Oblicze

Znajdź nas na Facebooku

Wierszyna - Mała Polska na Syberii

Święty Szarbel Makhlouf

Starsze newsy

Arcybiskup Jan Cieplak

Kategorie newsów
     Rycerze Kolumba
     Wydarzenia
     Z ratusza
     Polityka
     Sport
     Gospodarka
     Kultura
     Rozrywka
     Z prasy, z netu
     Felietony Krzysztofa Korna
     Do redakcji

Rycerze Kolumba Sosnowiec

Chór Katedralny LUTNIA - Sosnowiec

Ks. Michael McGivney