Czytanie na dziś

Święty Ojciec Pio

SosnowiecFakty na YouTube


SosnowiecFakty na twitterze


SosnowiecFakty na Google

Święty Michał Archanioł

Święty Jan Paweł II

Ankieta
Czy poznamy prawdę o Katastrofie Smoleńskiej?

tak

nie

trudno powiedzieć


Zagłębiowscy Święci


Gloria TV


WikiZagłębie


Św. Jakub Apostoł

Nawigacja
     Strona główna
     Galeria zdjęć
     Szukaj
     Linki
     Kategorie
     Regulamin Komentarzy
     Akceptacja plików cookies

Zajrzyj tutaj













Ks. prof. Włodzimierz Sedlak


Nowoczesne tramwaje i nowe drogi za euro!

Byłem wczoraj z grupą przyjaciół na wycieczce w Krakowie. Po zwiedzeniu Starego Miasta i Kazimierza, pojechaliśmy tramwajem "ósemką" do Łagiewnik. Linię to obsługują nowoczesne Bombardiery. Jazda nimi to prawdziwa przyjemność. Tramwaj jest szybki, pojemny, wygodny, cichy, ma dobrą wentylację. Wiemy, gdzie aktualnie jesteśmy. Jak oni to w Krakowie zrobili, możemy przeczytać w artykule Marka Gancarczyka pt. "Nowoczesne tramwaje i nowe drogi za euro!". Przypomnę, że Prezydentem Krakowa jest sosnowiczanim, prof. Jacek Majchrowski.



15 maja br. w Zajezdni Tramwajowej Podgórze odbyło się uroczyste oddanie do użytku 24 tramwaju Bombardiera trzeciej serii. W obecności przedstawicieli władz miasta Krakowa, Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego S.A. oraz wykonawców wagonów, najmłodszy krakowski tramwaj o numerze 2050 został poświęcony przez kardynała Stanisława Dziwisza, metropolitę Krakowskiego. Tym samym został zrealizowany rozpoczęty w 2006 roku unijny projekt wart prawie 270 mln zł.




Unijny projekt zakończony



Ulice Lubicz i Rakowicka - wyremontowane, dworzec autobusowy w Krowodrzy Górce – stoi, a po nowym, zmodernizowanym torowisku od pętli Kamiennej do Krowodrzy Górki krakowianie podróżują tramwajami już od września 2007 roku. Do tych zakończonych inwestycji w połowie maja dołączyła kolejna. Na krakowskie tory wyjechał 24 tramwaj trzeciej serii Bombardiera.Te wszystkie wymienione inwestycje zostały zrealizowane w ramach pierwszego etapu unijnego projektu „Zintegrowany Transport Publiczny w Aglomeracji Krakowskiej”, którego beneficjentem było Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne S.A. w Krakowie. Jest on w połowie współfinansowany z Funduszy Strukturalnych Unii Europejskiej, w ramach unijnego programu operacyjnego ZPORR. Dzięki inwestycjom, które w ramach tego projektu już zostały zrealizowane, krakowianom wygodniej podróżuje się po mieście nie tylko komunikacją zbiorową ale także samochodem.



Nagrodzona modernizacja



Od września 2006 roku mieszkańcy jeżdżą po nowej nawierzchni i nowych torach tramwajowych w ul. Lubicz i Rakowickiej. Gruntowna przebudowa zniszczonych ulic trwała zaledwie trzy miesiące. To wystarczyło, aby zakończyć inwestycję, która wymagała ogromnego nakładu pracy. Oprócz wymiany torów oraz nawierzchni jezdni, roboty objęły także wymianę całego podziemnego uzbrojenia: sieci wodociągowej, gazowej i kabli energetycznych. Dodatkowo została również wykonana konserwacja zabytkowych murów oporowych wzdłuż ul. Lubicz, wraz z remontem wiaduktu kolejowego. Cała inwestycja została zrealizowana tak dobrze, że zdobyła główną nagrodę w ogólnopolskim konkursie „Modernizacja Roku 2006” w kategorii „Rewitalizacja Obszarów i Zespołów Urbanistycznych”.



Ekologiczne torowisko



Od września 2007 roku po nowym torowisku podróżują także mieszkańcy Krowodrzy Górki. Dzięki przeprowadzonej w tym roku modernizacji tramwaje jadą tam po 3 km nowych torów. Całe torowisko zostało wykonane w nowoczesnej technologii ekologicznej. W efekcie zdecydowanie wzrósł komfort podróży. Pasażerowie nie są już m.in. narażeni na hałas wywoływany przez jadący po torach wagon, bo specjalistyczna technologia tłumi wszystkie drgania. Modernizacja torowiska była także związana z remontem pięciu skrzyżowań, dwóch wiaduktów oraz odnową 10 przystanków.





Dworzec z głośnikami



Korzyści z unijnego projektu mieszkańcy Krowodrzy Górki odczuli jednak już wcześniej, bo w grudniu 2006 roku. Wtedy stanął tam bowiem nowy dworzec autobusowy komunikacji miejskiej. Dla pasażerów przyniosło to wiele udogodnień. Czekając na tramwaj czy autobus nie muszą godziny ich odjazdów sprawdzać na rozkładzie jazdy. Taka informacja jest bowiem zapowiada przez głośniki.



Mamy 50 tramwajów



Ostatnim elementem unijnego projektu był montaż 24 nowoczesnych tramwajów Bombardiera. Pierwszy z nich zaczął kursować od 1 października 2007 roku na linii nr 12. Ostatni wyjechał na trasę 15 maja 2008 roku. Czarne z przodu i z tyłu, o opływowym kształcie wagony są wyposażone w komfortowe siedzenia i sprawny system wentylacji. Oprócz tego zamontowano w nich także nowoczesny system informacji pasażerskiej. Każdy przystanek jest zapowiadany głosowo, a na bocznych tablicach wewnętrznych oprócz numeru linii wyświetlane są nazwy trzech najbliższych przystanków. Dzięki zakończeniu unijnego projektu, w Krakowie przewozi pasażerów już 50 nowoczesnych niskopodłogowych tramwajów. Stanowią one już 25 proc. taboru w MPK S.A. Żadne inne miasto w Polsce nie może się pochwalić takim wynikiem.



źródło: Marek Gancarczyk, www.naszemiasto.pl





Autor: Piotr Dudała | 09/11/2008
Komentarze
#1 | M11 dnia 15.11.2008 13:48
Oczywiście - chodziło mi o T18.
#2 | Vegeta dnia 15.11.2008 13:05
@M11
T8 już zlikwidowano, chodziło Ci pewnie o T18.
Teraz ponoć władze Siemianowic protestują przeciw likwidacji tramwaju 12. Z drugiej strony prezydent Chorzowa chce jak najszybciej pozbyć się tej linii.
U nas jest podobnie: prezydent walczy o utrzymanie tramwajów 24 i 27, a taki Haładus, czy prezydent Będzina, Baran, chcą wszystkie linie zlikwidować.
Więc jak ma być w tym GOPie dobrze, skoro jedni chcą tak, a drudzy inaczej? W tym Elblągu, Krakowie, czy Gdańsku wszyscy byli zgodni: remontujemy i basta. A u nas burdel. Jak zwykle zresztą...
#3 | Malibu dnia 12.11.2008 12:31
A jest ktoś komu podlega dyrekcja KZK GOP? Jeśli tak, niech wywali ich, w ramach cięcia kosztów, na zbity pysk. A na ich miejsce zatrudni ludzi, kompetentnych i co najważniejsze, inteligentnych. Bo na razie, komunikacją miejską rządzą dziady z epoki PRL-u.
#4 | Nappa dnia 11.11.2008 12:55
Kraków a GOP... niby tak blisko, a dzieli nas przepaść. Tam się buduje, a tu likwiduje. Tam się opłaca, a tu nie. Wstyd.
#5 | do piotra dnia 10.11.2008 22:35
Tak się wsiada do autobusów na Zachodzie (np. w Zagłębiu Ruhry) - przednimi drzwiami. Jednak tam autobusy są tylko dodatkiem do komunikacji, główną rolę spełnia tam szybka kolej miejska i tramwaje.
U nas jak zwykle: pomysł dobry, ale wykonanie już nie bardzo. Wsiadający będą pewnie pokazywać 10 razy skasowany bilet, albo miesięczny ze stemplem sprzed roku. Kierowca nie ma szans tego sprawdzić, chyba, że postój na przystanku potrwa z 15 minut.
Po drugie: ludzie nadal nie wiedzą, do których autobusów wsiadać przodem, a do których nie. Wcześniej kierowcy bardzo niechętnie otwierali przednie drzwi, czasem były z tego powodu awantury. A co, jeśli ktoś ma ze sobą 4 siatki z zakupami? Albo jest to kuśtykająca, 80-letnia staruszka? Wtedy wejście przednimi drzwiami to nie lada wyzwanie...
#6 | @piotr dnia 10.11.2008 22:23
pomysł na trasy podmiejskie a nie na liniach 808 czy 815. rzecznik kzkgop (czy ktoś tam z góry) powiedział, że stosowanie nowego przepisu będzie zależało od sytuacji i jej oceny przez kierowcę. niestety muszę stwierdzić, że kierowcy kzkgop mają iq na poziomie małży i nie są w stanie poprawnie ocenić sytuacji. jak można kazać wsiadać całemu autobusowi jednym wejściem (przystanek pod empikiem w katowicach)? a już szczytem imbecylizmu jest otwarcie tylko pierwszego wejścia do pełnego autobusy w centrum sosnowca. fakt, że następny matoł dopuścił na takie trasy nowe autobusy z wąskim przejściem (kto w ogóle pozwolił na zakup tak niepraktycznych autobusów) nie ułatwia pasażerom życia.
#7 | ;-)))))))))) dnia 10.11.2008 21:33
;-))))))))))
#8 | Czy to prawda dnia 10.11.2008 21:08
Czy to prawda że Panowie Haładus i Winiarski zrezygnowali z jakichkolwiek profitów wynikających z pełnienia obowiązków w Radzie Miejskiej ? To znaczy nie biorą diet bo uważają że samo pełnienie szczytnych obowiązkow dla naszego miasta jest dla nich wystarczającym wyróżnieniem ?
#9 | Vegeta dnia 10.11.2008 20:44
Bo Haładus i Winiarski do pracy wożą szanowne 4 litery wygodnymi autkami, więc skąd mają mieć jakiekolwiek pojęcie o komunikacji miejskiej? Autobusem jechali może z 20 lat temu. W przeciwnym razie wiedzieliby, w jakich korkach stoi się na Roździeńskiego.
Najprościej powiedzieć, że tramwaje są drogie i że miasto musi do nich dopłacać. Najlepiej niech w ogóle zlikwidują komunikację miejską, teatr, służby miejskie i wszystkie drogi, bo przecież miasto do tego dopłaca - będzie jak w raju, zaoszczędzi się kupę kasy.
Tym dwóm panom (Haładusowi i Winiarskiemu) już podziękujemy. I oby nikt nie oddał na nich choćby złamanego grosza.. tzn. głosu w wyborach.
#10 | Ę. Ą. dnia 10.11.2008 20:39
W sosnowcu będzie nadzieja na lepsze chyba tylko wtedy gdy za sterem władzy w mieście ujżymy ludzi z partii Ędwarda Ąskiego na stanowisku prezydenta miasta i jego wice., iradnych rady miejskiej.
Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.



Przenajświętsze Oblicze

Znajdź nas na Facebooku

Wierszyna - Mała Polska na Syberii

Święty Szarbel Makhlouf

Starsze newsy

Arcybiskup Jan Cieplak

Kategorie newsów
     Rycerze Kolumba
     Wydarzenia
     Z ratusza
     Polityka
     Sport
     Gospodarka
     Kultura
     Rozrywka
     Z prasy, z netu
     Felietony Krzysztofa Korna
     Do redakcji

Rycerze Kolumba Sosnowiec

Chór Katedralny LUTNIA - Sosnowiec

Ks. Michael McGivney