Czytanie na dziś

Święty Ojciec Pio

SosnowiecFakty na YouTube


SosnowiecFakty na twitterze


SosnowiecFakty na Google

Święty Michał Archanioł

Święty Jan Paweł II

Ankieta
Czy poznamy prawdę o Katastrofie Smoleńskiej?

tak

nie

trudno powiedzieć


Zagłębiowscy Święci


Gloria TV


WikiZagłębie


Św. Jakub Apostoł

Nawigacja
     Strona główna
     Galeria zdjęć
     Szukaj
     Linki
     Kategorie
     Regulamin Komentarzy
     Akceptacja plików cookies

Zajrzyj tutaj













Ks. prof. Włodzimierz Sedlak

Matka Boża z Guadalupe


Nowoczesne tramwaje i nowe drogi za euro!

Byłem wczoraj z grupą przyjaciół na wycieczce w Krakowie. Po zwiedzeniu Starego Miasta i Kazimierza, pojechaliśmy tramwajem "ósemką" do Łagiewnik. Linię to obsługują nowoczesne Bombardiery. Jazda nimi to prawdziwa przyjemność. Tramwaj jest szybki, pojemny, wygodny, cichy, ma dobrą wentylację. Wiemy, gdzie aktualnie jesteśmy. Jak oni to w Krakowie zrobili, możemy przeczytać w artykule Marka Gancarczyka pt. "Nowoczesne tramwaje i nowe drogi za euro!". Przypomnę, że Prezydentem Krakowa jest sosnowiczanim, prof. Jacek Majchrowski.



15 maja br. w Zajezdni Tramwajowej Podgórze odbyło się uroczyste oddanie do użytku 24 tramwaju Bombardiera trzeciej serii. W obecności przedstawicieli władz miasta Krakowa, Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego S.A. oraz wykonawców wagonów, najmłodszy krakowski tramwaj o numerze 2050 został poświęcony przez kardynała Stanisława Dziwisza, metropolitę Krakowskiego. Tym samym został zrealizowany rozpoczęty w 2006 roku unijny projekt wart prawie 270 mln zł.




Unijny projekt zakończony



Ulice Lubicz i Rakowicka - wyremontowane, dworzec autobusowy w Krowodrzy Górce – stoi, a po nowym, zmodernizowanym torowisku od pętli Kamiennej do Krowodrzy Górki krakowianie podróżują tramwajami już od września 2007 roku. Do tych zakończonych inwestycji w połowie maja dołączyła kolejna. Na krakowskie tory wyjechał 24 tramwaj trzeciej serii Bombardiera.Te wszystkie wymienione inwestycje zostały zrealizowane w ramach pierwszego etapu unijnego projektu „Zintegrowany Transport Publiczny w Aglomeracji Krakowskiej”, którego beneficjentem było Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne S.A. w Krakowie. Jest on w połowie współfinansowany z Funduszy Strukturalnych Unii Europejskiej, w ramach unijnego programu operacyjnego ZPORR. Dzięki inwestycjom, które w ramach tego projektu już zostały zrealizowane, krakowianom wygodniej podróżuje się po mieście nie tylko komunikacją zbiorową ale także samochodem.



Nagrodzona modernizacja



Od września 2006 roku mieszkańcy jeżdżą po nowej nawierzchni i nowych torach tramwajowych w ul. Lubicz i Rakowickiej. Gruntowna przebudowa zniszczonych ulic trwała zaledwie trzy miesiące. To wystarczyło, aby zakończyć inwestycję, która wymagała ogromnego nakładu pracy. Oprócz wymiany torów oraz nawierzchni jezdni, roboty objęły także wymianę całego podziemnego uzbrojenia: sieci wodociągowej, gazowej i kabli energetycznych. Dodatkowo została również wykonana konserwacja zabytkowych murów oporowych wzdłuż ul. Lubicz, wraz z remontem wiaduktu kolejowego. Cała inwestycja została zrealizowana tak dobrze, że zdobyła główną nagrodę w ogólnopolskim konkursie „Modernizacja Roku 2006” w kategorii „Rewitalizacja Obszarów i Zespołów Urbanistycznych”.



Ekologiczne torowisko



Od września 2007 roku po nowym torowisku podróżują także mieszkańcy Krowodrzy Górki. Dzięki przeprowadzonej w tym roku modernizacji tramwaje jadą tam po 3 km nowych torów. Całe torowisko zostało wykonane w nowoczesnej technologii ekologicznej. W efekcie zdecydowanie wzrósł komfort podróży. Pasażerowie nie są już m.in. narażeni na hałas wywoływany przez jadący po torach wagon, bo specjalistyczna technologia tłumi wszystkie drgania. Modernizacja torowiska była także związana z remontem pięciu skrzyżowań, dwóch wiaduktów oraz odnową 10 przystanków.





Dworzec z głośnikami



Korzyści z unijnego projektu mieszkańcy Krowodrzy Górki odczuli jednak już wcześniej, bo w grudniu 2006 roku. Wtedy stanął tam bowiem nowy dworzec autobusowy komunikacji miejskiej. Dla pasażerów przyniosło to wiele udogodnień. Czekając na tramwaj czy autobus nie muszą godziny ich odjazdów sprawdzać na rozkładzie jazdy. Taka informacja jest bowiem zapowiada przez głośniki.



Mamy 50 tramwajów



Ostatnim elementem unijnego projektu był montaż 24 nowoczesnych tramwajów Bombardiera. Pierwszy z nich zaczął kursować od 1 października 2007 roku na linii nr 12. Ostatni wyjechał na trasę 15 maja 2008 roku. Czarne z przodu i z tyłu, o opływowym kształcie wagony są wyposażone w komfortowe siedzenia i sprawny system wentylacji. Oprócz tego zamontowano w nich także nowoczesny system informacji pasażerskiej. Każdy przystanek jest zapowiadany głosowo, a na bocznych tablicach wewnętrznych oprócz numeru linii wyświetlane są nazwy trzech najbliższych przystanków. Dzięki zakończeniu unijnego projektu, w Krakowie przewozi pasażerów już 50 nowoczesnych niskopodłogowych tramwajów. Stanowią one już 25 proc. taboru w MPK S.A. Żadne inne miasto w Polsce nie może się pochwalić takim wynikiem.



źródło: Marek Gancarczyk, www.naszemiasto.pl





Autor: Piotr Dudała | 09/11/2008
Komentarze
#31 | Zyzman dnia 10.11.2008 12:24
kuriozalny, a można powiedzieć wręcz zaściankowy, jest stosunek do spraw komunikacji publicznej Prezydenta Będzina Radosława Barana. Miasto Będzin strające się o "oderwanie" od powiatu, stara sie zmniejszyć nakałady na autobusy, a tramwaje w ogóle ignoruje! W ten sposób Będzin skazuje się na... marginalizację!
Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.




Przenajświętsze Oblicze

Święty Brat Albert Chmielowski

Klub Gazety Polskiej w Sosnowcu

Wierszyna - Mała Polska na Syberii

Święty Szarbel Makhlouf

Starsze newsy

Arcybiskup Jan Cieplak

Kategorie newsów
     Rycerze Kolumba
     Wydarzenia
     Z ratusza
     Polityka
     Sport
     Gospodarka
     Kultura
     Rozrywka
     Z prasy, z netu
     Felietony Krzysztofa Korna
     Do redakcji

Rycerze Kolumba Sosnowiec

Chór Katedralny LUTNIA - Sosnowiec

Ks. Michael McGivney