Czytanie na dziś

Święty Ojciec Pio

SosnowiecFakty na YouTube


SosnowiecFakty na twitterze


SosnowiecFakty na Google

Święty Michał Archanioł

Święty Jan Paweł II

Zagłębiowscy Święci


Gloria TV


WikiZagłębie


Św. Jakub Apostoł

Nawigacja
     Strona główna
     Galeria zdjęć
     Szukaj
     Linki
     Kategorie
     Regulamin Komentarzy
     Akceptacja plików cookies

Zajrzyj tutaj













Ks. prof. Włodzimierz Sedlak


Autobusem do Katowic z Rudnej 1!

Nie od dzisiaj wiadomo, że wielu mieszkańców Sosnowca pracuje lub studiuje (uczy się) w Katowicach. Ich liczba na pewno nie maleje, a sądząc z rozlicznych rankingów miast, odnotowywujących wysoką pozycję Katowic na mapie gospodarczej regionu (i Polski), pewno rośnie. Bezrobocie jest tam niskie, a ilość miejsc pracy prawie trzykrotnie większa niż w Sosnowcu (ponad 150 tys.). Ja dojeżdżam do pracy w centrum Katowic na godzinę 8.00 z osiedla Rudna 1 w dzielnicy Pogoń.



Na podstawie codziennych obserwacji mogę powiedzieć, że również z tej dzielnicy jest to całkiem spora liczba ludzi. Rośnie ona wyraźnie wraz rozpoczęciem roku akademickiego. Z wielkim zdziwieniem przyjąłem więc zmianę rozkładu jazdy w godzinach porannego szczytu dwóch najbardziej popularnych linii autobusowych, obsługujących m.in. tą dzielnicę mianowicie 40 i 807 - napisałem 7 października 2004 w serwisie sosnowiec.info. Myślałem wtedy, że gorzej już nie może być. Ale niestety się pomyliłem!


Wprowdzona wtedy zmiana była niewielka ale bardzo ważna. Polegała na tym, że zmniejszono po jednym kursie autobusów linii 40 i 807 w godzinach 7 - 8, (kursy te dodano w godz. 6 - 7). I tak aktualnie, pisałem wtedy, z przystanku przy ul. Grota-Roweckiego w godzinie szczytu przed godzina ósmą (wiele instytucji i zakładów rozpoczyna wtedy pracę) mamy o godz. 7.15 autobus linii 807, o. 7.27 linii 154, o 7.28 linii 40 i o 7.57 znowu 154. Pewnie chodziło o tzw. usprawnienie rozkładów jazdy i dopasowanie ich do potrzeb pasażerów? Ponieważ wypadł jeden kurs przegubowego 807 i jeden „krótkiej” 40, a dwa kursy są o tej samej porze (40, 154) zrobił się w tych autobusach spory tłok. Doświadczam tego codziennie. Komfort jazdy, prawie jak za komuny. Jakie więc rozwiązanie proponuję? Możliwości jest klika - można wrócić do starego rozkładu jazdy, można wprowadzić jakąś nową, prywatną linię, można też „puścić” bardziej pojemny tabor np. niskopodłogowe autobusy Solaris.


Minęło wiele miesięcy, podczas których kilakrotnie wracałem do tego tematu, m.in wskazując, iż w okresie letnim zawieszono kurs autobusu 154 o godz. 7.27. Pisałem na ten temat również w serwisie sosnowiecfakty.pl. Nie muszę chyba pisać o całym tym horrorze związanym z budową Średnicówki i przebudową wiaduktów na drodze krajowej nr 86. Myślałem, że w końcu nastąpi jakaś pozytywna zmiana. Okazało się, że byłem w całkowitym błędzie. Począwszy od 1 kwietnia 2006 r. autobus linni 40 odjeżdża o godz. 7.21 (a nie jak poprzedni 7.28). W centrum Katowic jest ok. 7.40. Autobus linii 807 nadal jeździ o 7.15 i w centrum Katowic jest około 7.30. Pozostał kurs autobusu 154 o godz. 7.27, jako jedyny autobus dojeżdzający przed godz. 8.00 do Katowic. Przy Rondzie jest 7.48, ale niestety tylko w okresie roku szkolnego. Jest też kurs 154 o godz. 7.57, ale nim na ósmą się nie dojedzie!


Sprawa nie dotyczy tylko Rudnej 1!, ale większej części Pogoni. Autobusy 40, 154, obsługują wyłącznie przystanek Pogoń Orla, a 40, 154 i 807 Pogoń Kiepury. Trochę lepiej jest jeśli chodzi o przystanki Pogoń Akademiki i Rudna Prema Milmet, które dodatkowo obsługiwane są przez linie 805 i 818. Myślę, że w kontekście powstania w niedalekiej przyszłości Wydziału Neofilogicznego na miejscu dawnego szpitalika dziecięcego, sprawa połączeń komunikacyjnych tej części miasta z Katowicami, powinna być przedmiotem dogłębnej analizy stosownych władz.


Piotr Dudała




Autor: Piotr Dudała | 04/04/2006
Komentarze
#1 | tramwaj do czeladzi dnia 15.11.2007 09:51
Jest do zagospodarowania dawna linia kolejowa na Pogoni - można tam bez problemu poprowadzić linie tramwajową do Czeladzi
#2 | dewoo dnia 09.04.2006 06:10
dobry pomysł, tylko spóźniony! jakieś 50 lat!
#3 | ja dnia 06.04.2006 19:07
Ja proponuje zrobic tory tramwajowe (własnie zlikwidowano w bedzinie jakas linie chyba 25) i zrobic połoczenie tramwajowe tory niech ida autostrada bedzie ciekawie hahahah
#4 | dave dnia 06.04.2006 12:19
Dobrze by było, gdyby 154 zatrzymywał się dodatkowo na ul. Mireckiego w rejonie ul. Moniuszki i Kiepury.
#5 | Willy dnia 06.04.2006 09:28
Mnie też tak powiedzili w KZK GOP, że Urząd o tym decyduje. 154 to dobry autobus. Trzeba tam zadzwonić. Witając się trzeba powiedzieć: "Niech będzie pochwalony Jezus Chrystus i Maria zawsze dziewica"!
#6 | hehe dnia 06.04.2006 08:41
Toz to taki wspanialy region z tradycjami, a szanowny pan redaktor jezdzi "za granice" gdzie mieszkaja sami wyzyskiwacze zaglebia do pracy? :>
#7 | Górski sypie góry... dnia 06.04.2006 08:22
154 powinien jeździć dużo częściej. To bardzo dobry autobus ale co z tego jak w soboty czy niedziele, kiedy też niekiedy trzeba jechać do pracy a młodzież jeździ na uczelnie, jeździ bardzo rzadko. Pisałam kiedyś w tej sprawie do KZK GOPw Katowicach i mi nawet odpisali że to nie oni decydują tylko Urząd Miejski musi się na to zgodzić a wiadomo, że Górski ma teraz inne problemy na głowie i nie bedzie się ludem pospolitym przejmował...
#8 | Zibi dnia 06.04.2006 06:47
Sprawa sprzętu to oddzielny temat
#9 | c dnia 06.04.2006 06:35
Koniecznie trzeba zrobić coś z tymi autobusami. Na Rudną wszystkie przyjeżdżają już pełne, na 40 i 807 często są to wraki nie autobusy do przewozu ludzi ! Oddanie autobusu 62 to dobry pomysł , kiedyś faktycznie jeździł bardzo często, albo niech chociaż dadzą więcej autobusów na 154 !!!
#10 | Podróżnik dnia 06.04.2006 05:46
O tym, że zbliża się likwidacja linii 62 było widać w chwili jej puszczenia przez ul. Gospodarczą, co było dużym niewypałem komunikacyjnym. Jestem jak najbardziej za jej przywróceniem !!! Można jej zmienić częsciowo trasę, ale żeby przez Sosnowiec jeździła po starej trasie, tzn. przez ul. Będzińską, Orlą i Grota-Roweckiego.
Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.