Czytanie na dziś

Święty Ojciec Pio

SosnowiecFakty na YouTube


SosnowiecFakty na twitterze


SosnowiecFakty na Google

Święty Michał Archanioł

Święty Jan Paweł II

Ankieta
Czy poznamy prawdę o Katastrofie Smoleńskiej?

tak

nie

trudno powiedzieć


Zagłębiowscy Święci


Gloria TV


WikiZagłębie


Św. Jakub Apostoł

Nawigacja
     Strona główna
     Galeria zdjęć
     Szukaj
     Linki
     Kategorie
     Regulamin Komentarzy
     Akceptacja plików cookies

Zajrzyj tutaj













Ks. prof. Włodzimierz Sedlak

Matka Boża z Guadalupe


Sosnowiec z negatywnym gestem

Ta kampania miała uderzyć w stereotypy, od których Sosnowiec nie może uwolnić się od lat: szarej, smutnej stolicy Zagłębia, miasta blokowisk i ojczyzny Edwarda Gierka. Nowy Sosnowiec miał stać się miastem nowoczesnym i z przyszłością, miastem szczęśliwych młodych ludzi. Na nowy wizerunek Sosnowca urzędnicy wydali z miejskiej kasy 170 tys. zł.





W internecie ruszyła kampania mająca rozsławić miasto na pół świata - z plakatem, na którym chłopak i dziewczyna pokazują, że Sosnowiec jest OK. Tyle że gesty, którymi to okazują, w wielu krajach, do których ta promocja ma trafić, są uznawane za obraźliwe.



Problem jest głównie z tym, co pokazuje chłopak.




We Francji, szczególnie na południu, ten gest znaczy: "zero" a w odniesieniu do człowieka - "nie jesteś nic wart". W krajach śródziemnomorskich, w tym w Grecji, to obraźliwy sposób na nazwanie kogoś homoseksualistą (zresztą podobne znaczenie ma ten gest w języku migowym). Z kolei w niektórych krajach Ameryki Łacińskiej takie ułożenie palców oznacza złożenie kobiecie chamskiej propozycji seksualnej, a w Brazylii - kobiece narządy płciowe.



- Ale my mieszkamy w Polsce! - denerwuje się Grzegorz Dąbrowski, rzecznik sosnowieckiego ratusza. - To szukanie dziury w całym. Kampania jest dynamiczna, przemyślana, przy- gotowana. Zawsze znajdą się malkontenci, którzy będą próbowali obrzydzić pracę innych.



Dla dr Moniki Gnieciak, socjologa z Uniwersytetu Śląskiego, mieszkanki Sosnowca, plakat nie jest kontrowersyjny, o ile jego odbiorcami mieliby być ludzie z naszego kręgu kulturowego. - Gdybyśmy jednak tę reklamę kierowali na zewnątrz, to mógłby być problem. Np. nie wyobrażam sobie wysłać reklamy do Japonii z uśmiechniętą kobietą odsłaniającą zęby. To dla nich gest nieprzyzwoity - argumentuje dr Gnieciak.



Rzecz w tym, że w internecie kampania jest kierowana także do miast partnerskich Sosnowca we Francji (Roubaix, Les Murea- ux) i krajach basenu Morza Śródziemnego - także w państwach arabskich (Casablanca).



Tomasz Jamrozy, szef sosnowieckich radnych Platformy Obywatelskiej, nie pozostawia na kampanii suchej nitki.



- Patrzę na ten projekt przez pryzmat gestu, który dla niesłyszących jest obraźliwy. To dla nich często jedyny język, jaki dobrze znają. A oni muszą na to patrzeć. Tak wygląda profesjonalizm w wykonaniu urzędników ratusza. Powinniśmy mieć pewność, że skoro zatrudniono profesjonalną firmę wizerunkową, to kampania będzie budzić tylko pozytywne skojarzenia - mówi Jamrozy.



- Nie wiem, jakich gestów mielibyśmy użyć, by nie obrażać czyichś uczuć. Może też postawa na baczność jest gdzieś nieprzyzwoita - mówi Dąbrowski.



Do podobnych argumentów odwołuje się firma Prime PR, która przygotowywała projekt.



- Kampania ma zainteresować nową stroną internetową. Rozkładanie jej na detale jest nadużyciem. Z naszych informacji wynika, że odbierana jest pozytywnie - mówi przedstawiciel firmy Marcin Tutaj.



To nie pierwsza kłótnia o to, jak promować Sosnowiec. Przed rokiem radni wpadli na pomysł, by patronem miasta został Edward Gierek. Po protestach uznali, że trzeba postawić na coś niepolitycznego. Wymyślili więc hasło: "Sosnowiec, tęczowe miasto" . Ale i ono zostało oprotestowane, bo tęcza to symbol ruchu na rzecz równouprawnienia homoseksualistów.



Co dalej z kampanią promocyjną Sosnowca? Tomasz Jamrozy zapowiada, że na najbliższej radzie miasta Platforma rozliczy władze Sosnowca z tego, jak na nieudaną promocję miasta wydały 170 tys. zł.



Sławomir Cichy - POLSKA Dziennik Zachodni



Autor: Redakcja | 23/06/2009
Komentarze
#1 | Ha ,ha, ha :-)))))))))))) dnia 25.06.2009 20:16
,, My przez ten rok nie poszliśmy ani trochę do przodu. A za rok są wybory samorządowe. Przy tak słabym poparciu nie znajdziemy chętnych do kandydowania. Bo nie mamy ani wizji, ani programu. Napieralski prowadzi partię do porażki. SLD spada na dno. Może stać się sektą - twierdzi rozmówca "Dziennika"".
S E K T A
#2 | antyVEGETA dnia 25.06.2009 16:45
oj szowinistyczne małpy....tylko wstyd na cały kraj przynosicie...dał Jamrozy POpis...jeszcze tylko rok...
#3 | zyga dnia 25.06.2009 14:16
:-)))))))))))))))))))))
P.S.
Tylko dlaczego Poseł z nie Sosnowca bez słynnego gestu ???
#4 | leon dnia 25.06.2009 13:58
faktysosnowiec nie dość, że plagiat jeśli chodzi o nazwę, to jeszcze z Witkiem - Kłobuck - Klepaczem w tle, słynnym "Posłem z Sosnowca" na dwa piętra. Informuje on niedowidzących, gdzie jest jego biuro poselskie!
#5 | antyniedziela dnia 25.06.2009 13:43
Nie czytajcie faktysosnowiec.Tam jest Wielkie Nic !
#6 | ludek dnia 25.06.2009 06:42
Ja się nie wygłupiam, trenuje gesty,na wyjazdach poza Sosnowcem chce być utożsamiany z moim miastem.
Skoro to niebezpieczne gesty, to nie będę ryzykował.
#7 | milo dnia 25.06.2009 05:54
bzdury!
Jak raz plakat ba rdzo fajny a nowa strona sosnowca jeszcze lepsza
#8 | anonim dnia 25.06.2009 04:34
Vegeta, czyli kółeczko z kciuka i palca wskazującego

Dla mieszkańców byłego bloku wschodniego sprawa jest prosta - ten gest oznacza coś dobrego i wysokiej jakości (czyli wegetę). Niestety, w innych częściach świata mają na ten temat inne zdanie. Francuzi są najmniej kłopotliwi, ponieważ "vegeta" to po prostu cyfra zero. Producenci wegety (i kuchcik z opakowania) mogliby wpaść jednak w kłopoty, próbując sprzedać przyprawę w Brazylii. Kółeczko z palców jest tam bowiem połączeniem najlepszych cech amerykańskiego środkowego palca (eufemistycznie "spadaj") i manualnej grypsery (eufemistycznie "jesteś gejem"). Nie wiedział o tym Richard Nixon, kiedy odwiedził Brazylię w połowie lat 50. Wysiadając z samolotu, postanowił zademonstrować, w jak świetnej atmosferze przebiegał lot - i pokazał brazylijskiemu narodowi "podwójną vegetę". Chorwacki znak jakości to także obraźliwy gest w Niemczech, Grecji, Hiszpanii i Turcji - uznawany jest tam za odwzorowanie odbytu.
#9 | vigo dnia 24.06.2009 23:25
Pierwszy raz na forum? No to gratuluje IQ. Partyjnymi naganiaczami się nie przejmuj (ten portal akurat jest pro PO)i z obiektywnymi mediami ma tyle wspólengo Trubuna Robotnicza albo Tygodnik Solidarność.

Ja też myślę że promocja jak na kampanię za 170 tysiaków jest naprawdę dobra.
#10 | Pierwszy raz na forum dnia 24.06.2009 22:59
Podoba mi się ten plakat.Dziennikarz dogorywającego "Dziennika Zachodniego" szuka taniej sensacji albo - co nie jest wykluczone - został zmanipulowany przez firmę, która promuje miasto. Wiadomo, że kampania promocyjna za 170 tyś. zł musi mieć lokalny charakter, a tak dzięki paru znudzonym pracą pismakom może i Francuzi, Brazylijczycy i Ci z krajów Śródziemnomorskich zainteresują się miastem, które ich tak uroczo obraża. Swoją drogą Żydzi, gdy mówią "cymes" używają zdaje się podobnego gestu, co chłopak z plakatu :-) (o nurkach, dla których ten gest oznacza OK już nie wspominam). Moim zdaniem świetna promocja miasta: niedrogo i głośno. Nawet "Der Dziennik" się tym zainteresował :-) .
Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.




Przenajświętsze Oblicze

Święty Brat Albert Chmielowski

Klub Gazety Polskiej w Sosnowcu

Wierszyna - Mała Polska na Syberii

Święty Szarbel Makhlouf

Starsze newsy

Arcybiskup Jan Cieplak

Kategorie newsów
     Rycerze Kolumba
     Wydarzenia
     Z ratusza
     Polityka
     Sport
     Gospodarka
     Kultura
     Rozrywka
     Z prasy, z netu
     Felietony Krzysztofa Korna
     Do redakcji

Rycerze Kolumba Sosnowiec

Chór Katedralny LUTNIA - Sosnowiec

Ks. Michael McGivney