Czytanie na dziś

Święty Ojciec Pio

SosnowiecFakty na YouTube


SosnowiecFakty na twitterze


SosnowiecFakty na Google

Święty Michał Archanioł

Święty Jan Paweł II

Zagłębiowscy Święci


Gloria TV


WikiZagłębie


Św. Jakub Apostoł

Nawigacja
     Strona główna
     Galeria zdjęć
     Szukaj
     Linki
     Kategorie
     Regulamin Komentarzy
     Akceptacja plików cookies

Zajrzyj tutaj













Ks. prof. Włodzimierz Sedlak


Cios dla Zagłębia

Wybór nowej linii kolejowej do Międzynarodowego Portu Lotniczego w Pyrzowicach przez Piekary Śląskie i Bytom, z pominięciem Zagłębia, wzbudza coraz większe kontrowersje - pisze red. Piotr Sobierajski na łamach Dziennika Zachodniego.





Choć umowa PKP Polskich Linii Kolejowych z konsorcjum spółek niemieckich i polskich na opracowanie dokumentacji projektowej, o wartości aż 52 mln zł, została już podpisana, to jednak zagłębiowscy radni i posłowie nadal będą zabiegać o wykorzystanie istniejącej linii kolejowej nr 182 Zawiercie-Tarnowskie Góry. Decyzja o budowie zapadnie bowiem dopiero w Ministerstwie Infrastruktury. Chodzi o to, by nie pomijać części aglomeracji, zamieszkałej przez 700 tys. osób.

Polskie Linie Kolejowe i Urząd Marszałkowski w Katowicach miały do wyboru sześć wariantów. Zdecydowały się na ten, o długości ponad 33 km. Problem w tym, że zmodernizować da się tu tylko 8 km torów, a kolejnych 25 km trzeba budować od podstaw. Koszt tej inwestycji szacowany jest na ok. 252 mln euro. Wariant drugi (Zawiercie-Łazy-Sosnowiec) wyceniony został co prawda na 343 mln euro, ale wtedy po renowacji sieć połączeń miałaby aż 55 km.



Akcję "Kolej na Pyrzowice" rozpoczął cztery lata temu portal pasażer.com starając się przekonać PKP i Urząd Marszałkowski do połączenia lotniska z Katowicami, przez Siewierz i Łazy, z wykorzystaniem istniejących torów. Przemawia za tym, m.in. szansa dalszego połączenia z Częstochową i Krakowem. Taki rozbudowany projekt opracowali dziś zagłębiowscy działacze PO i UPR, wspólnie z przedstawicielami branży lotniczej.



Jednym z nich jest Ireneusz Dylczyk, pomysłodawca akcji "Kolej na Pyrzowice", który uważa, że wybór obecnego wariantu jest chybiony. - Inwestycja ma się zakończyć za sześć, siedem lat. A przecież najważniejsze jest to, by połączenie powstało jak najszybciej i mogło objąć jak największą liczbę potencjalnych pasażerów. I tak właśnie jest z istniejącą linią z Mierzęcic. Jest gotowa, jeżdżą po niej tylko składy z paliwem na lotnisko, cała infrastruktura i grunty należą do PKP PLK, nie będzie więc żadnych problemów z ich wykupem. Istnieją wszystkie obiekty inżynieryjne. Tylu plusów nie ma żaden inny wariant - przekonuje Dylczyk. - W Krakowie zdecydowano się zmodernizować istniejącą linię kolejową do lotniska w Balicach. Przystosowanie 15-kilometrowego odcinka zajęło tylko osiem miesięcy - mówi Ireneusz Dylczyk. - Nie jesteśmy przeciwni wybranemu projektowi, ale musimy mocno zaakcentować nasze stanowisko, że miasta zagłębiowskie, Zawiercie też zasługują na to, by tu inwestować fundusze. To jest dopiero szansa na równomierny rozwój całego GZM-u - podkreślają Grzegorz Jaszczura i Dawid Kmiotek, autorzy najnowszego projektu rozwoju transportu kolejowego w Zagłębiu i na Śląsku. - Trzeba raz jeszcze przeanalizować wszystkie argumenty. Lobbing ze strony Bytomia czy Chorzowa okazał się silniejszy, nie było wspólnej akcji lokalnych samorządów na rzecz wariantu zagłębiowskiego. Wybrana trasa będzie powstawać długo, bo jest uzależniona od budowy autostrady A1. Ta też skomunikuje doskonale Śląsk z portem lotniczym w Pyrzowicach. Będzie się można nią dostać z Katowic do Pyrzowic w 25 minut. A co z miastami zagłębiowskimi? - pyta Krzysztof Stachowicz, radny Sejmiku Województwa Śląskiego w Katowicach.



Swoją koncepcję wykorzystania linii nr 182 przedstawi też ponownie PKP i Urzędowi Marszałkowskiemu Sosnowiec. (...)



- Trasa połączenia kolejowego z Katowic do Pyrzowic została zaakceptowana przez władze samorządowe województwa. Wykonawca dokumentacji nie musi więc rozpatrywać innych przebiegów trasy. Wariant ten obsługuje pięć bardzo ważnych węzłów przesiadkowych. Ważny jest też brak ryzyka opóźnień, spowodowanych odchyleniami kursów pociągów kwalifikowanych i międzywojewódzkich - wyjaśnia Zbigniew Młokosiewicz z PKP PLK.




Piotr Sobierajski, Polska Dziennik Zachodni




Autor: Redakcja | 11/10/2009
Komentarze
#1 | ZD dnia 13.10.2009 10:24
Ile to już ten polaczek wyszarpał od Zagłębia :/
Zagłębie do małopolskiego i to natychmiast!
#2 | ar dnia 13.10.2009 10:18
Czeladź już dawno wraz z Siemianowicami zaproponowała projekt na granicy Śląska i Zagłębia z centrum przesiadkowym. Niestety lobby śląskie w osobie pana Polaczka uwaliło ten pomysł. A niby Ślązacy biadolą dziś na łamach Dziennika Zachodniego, że nie mają swojego lobby.
#3 | as dnia 13.10.2009 04:29
Nikt się nawet nie zająknął, że najbliżej z Katowic do Pyrzowic byłoby przez Bytków, Michałkowice i Wojkowice. Na terenie Śląska są tory pokopalniane (chyba, że juz zdemontowane przez złomiarzy). I to jest najkrótsza droga. Ma jeszcze tę zaletę, że w równym odcinku biegnie przez Śląsk, jak i przez Zagłąbie! A tak znów podnosi sie larum, że... Zagłąbiaków leją! Ki diabeł? Paranoja pseudoregionalna, czy co?
#4 | ludek dnia 12.10.2009 19:18
Nie ma to jak towarzysze lewicy z sosnowieckiego KRÓLESTWA KŁAMSTWA!
#5 | winyl dnia 12.10.2009 18:38
Rzeczywiście PO - Partia Odwracania (kota ogonem).
PO uwaliło Zagłębie, ale winny jest Górski.
#6 | ludek dnia 12.10.2009 18:10
Prezydent Górski z wymyślania własnych przepisów prawa przerzucił się na rwymyślanie" zagłębiowskiej tożsamości na nowo .
Pan prezydent Górski postępuje tak ,jak postępowano za czasów PRL-u m.in. ujednolicano kulturę narodową i narzucono jej zestandaryzowane wzorce na całym obszarze kraju , eliminując wpływy niezależnych od państwa instytucji.
Panie Górski- NIGDY !!!
#7 | Leśny dziad dnia 12.10.2009 13:06
JAKI GOSPODORZ TAKI I AUTORYTET !
#8 | anonim dnia 12.10.2009 10:08
Jak Górski powiedział na konferencji w WSH ?
Że teraz się z nami liczą, że teraz mamy coś do powiedzenia. Że jak będziemy Silesią, nie będzie granicy na Brynicy to będziemy mieli same korzyści.
Pajacu,ślepy pajacu Twój głos jest goowno wart, a hanysy zawsze widzieli, wiedzą i będą wiedzieć gdzie ten Śląsk się kończy. Choćbyś im doope na kolanach lizał, to już zawsze będziesz ich pachołkiem przez którego traci całe Zagłębie, bo z pachołkiem nikt się nie liczy.
Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.