Czytanie na dziś

Święty Ojciec Pio

SosnowiecFakty na YouTube


SosnowiecFakty na twitterze


SosnowiecFakty na Google

Święty Michał Archanioł

Święty Jan Paweł II

Ankieta
Czy poznamy prawdę o Katastrofie Smoleńskiej?

tak

nie

trudno powiedzieć


Zagłębiowscy Święci


Gloria TV


WikiZagłębie


Św. Jakub Apostoł

Nawigacja
     Strona główna
     Galeria zdjęć
     Szukaj
     Linki
     Kategorie
     Regulamin Komentarzy
     Akceptacja plików cookies

Zajrzyj tutaj













Ks. prof. Włodzimierz Sedlak


NIEPOKÓJ W ZAGŁĘBIU DĄBROWSKIM

Marginalizacji miast Zagłębia Dąbrowskiego oraz "rozcięcia" gmin w okolicach lotniska w Pyrzowicach obawiają się mieszkańcy i samorządowcy w związku z rozpoczętymi przez kolej pracami studialnymi nad poprowadzeniem przez Pyrzowice przedłużenia Centralnej Magistrali Kolejowej (CMK) z Zawiercia do Katowic. Spotkanie samorządowców m.in. z marszałkiem woj. śląskiego Bogusławem Śmigielskim i wojewodą śląskim Zbigniewem Łukaszczykiem zorganizował w poniedziałek w Sosnowcu poseł z Zagłębia Grzegorz Dolniak (PO).




Aby zwiększyć prędkość połączenia Warszawa-Katowice i dalej na południe Europy, spółka Polskie Linie Kolejowe rozważa przedłużenie w przyszłości magistrali kończącej się dziś w Zawierciu do Katowic. Trasa prowadziłaby z Zawiercia przez Pyrzowice, Piekary, Bytom i Chorzów - równolegle do przygotowywanego regionalnego połączenia kolejowego Katowice - Pyrzowice.



Jak podkreślał w poniedziałek Dolniak, takiego przebiegu planowanej na razie trasy szczególnie obawiają się samorządowcy i mieszkańcy gmin Mierzęcice i Bobrowniki. Przedłużenie CMK przez Pyrzowice przecinałoby bowiem ich tereny. Podobnie jak projektowane w bliskim sąsiedztwie regionalne połączenie na lotnisko, czy budowana autostrada A1 oraz jej jezdnie serwisowe.



Drugim problemem - zdaniem posła PO - stałoby się odsunięcie trasy przejazdu pociągów łączących aglomerację śląską z Warszawą od starego szlaku kolei warszawsko-wiedeńskiej, który przebiega przez miasta Zagłębia Dąbrowskiego - czyli Sosnowiec, Będzin, Dąbrowę Górniczą i dalej Zawiercie. - Pytanie, czy warto inwestować ze stanu dziewiczego - wykupywać grunty, przebudowywać istniejącą infrastrukturę, a więc ponosić potężne nakłady - z marginalizacją tych miast i dworców, czy nie lepiej modernizować, ku szczęściu lokalnych społeczności - z istotnymi oszczędnościami dla samych Linii Kolejowych - pytał Dolniak.



Poseł przypomniał, że plany budowy kolejowego połączenia lotniska odległego w linii prostej od centrum Katowic o ponad 20 km są znane już od kilku lat, kiedy region rozpoczął przygotowania do Euro 2012. Ocenił, że jego budowa nie budzi większych zastrzeżeń co do ustalonego przebiegu - m.in. przez Chorzów, Bytom i Piekary.



Pomijające m.in. Sosnowiec czy Zawiercie przedłużenie CMK - w opinii posła - zniechęciłoby natomiast samorządy i kolej do modernizowania położonych na istniejącej linii infrastruktury kolejowej, w tym dworców. W tym sensie zagłębiowskie miasta byłyby "przesuwane do lokalnego wymiaru" i "mało postrzegane przez władze woj. śląskiego".



Według marszałka woj. śląskiego, choć w tym wypadku "nie można myśleć w kategoriach marginalizacji", planowane przedłużenie CMK powinno przebiegać równoległe do autostrady A1. - To są korytarze transportowe, które buduje się razem - wskazał. - Albo rozwiązuje się problemy transportowe dotyczące całego kraju, albo rozwiązujemy problemy komunikacji publicznej dla aglomeracji - podkreślił Śmigielski.



Marszałek ocenił, że przeprowadzenie szybkiej kolei przez tak zurbanizowany teren, jak miasta Zagłębia, byłoby bardzo trudne. - Jeżeli nie znajdziemy innego korytarza, na bazie tego, co teraz jest, nie ma szans na kolej szybkich prędkości - wyjaśnił. Jednak według Dolniaka, nie widać uzasadnienia dla budowy nowej trasy, ponieważ także wydłużenie CMK przez Pyrzowice nie umożliwi osiągania prędkości przelotowych rzędu np. 300 km/h. - Można w sposób istotny poprawiać prędkości na istniejącym odcinku CMK z Warszawy do Zawiercia. Można modernizować stan istniejącej infrastruktury, nawet poprzez łagodzenie niektórych zakrętów. Nie wyobrażam sobie, by powstała kolej łącząca Katowice z Warszawą, bez przystanków pośrednich, nie widzę powodów, by nie miałyby być nimi Sosnowiec czy Zawiercie - mówił Dolniak.



Prezydent Sosnowca Kazimierz Górski, zgadzając się z perspektywą zagrożenia marginalizacją miast Zagłębia, zaapelował o dokładne przemyślenie przebiegu trasy przedłużenia CMK. Przypomniał, że Sosnowiec rozwinął się właśnie wokół linii kolejowej. - Jeżeli te korytarze sprawdziły się, trzeba zacząć od tego, czy nie da się ich poszerzyć - równolegle puścić linii szybkiej - wskazał.



Jeżeli to okaże się niemożliwe, np. ze względu na wymagane promienie łuków, zasugerował, by rozważyć trasę omijającą centra Sosnowca czy Dąbrowy Górniczej, co "prawdopodobnie da się zrobić". Zastrzegł jednak, że przy szukaniu optymalnego rozwiązania sentymenty poszczególnych miast powinny pozostać na drugim planie. - Najważniejsze, by ta lokalizacja była prawidłowa dla całej aglomeracji - podkreślił Górski.





Autor: Piotr Dudała | 22/11/2009
Komentarze
#1 | anonim dnia 24.11.2009 17:22
-Emocje budzi plan budowy kolejnej trasy kolejowej, która - podobnie jak projekt szybkiego połączenia Katowic z lotniskiem w Pyrzowicach - będzie omijała miasta Zagłębia Dąbrowskiego, takie jak Sosnowiec, Będzin, Dąbrowa Górnicza czy Zawiercie. Dla tych miast z pewnością nie jest to korzystna sytuacja - mówił gospodarz spotkania, poseł Platformy Obywatelskiej Grzegorz Dolniak.
#2 | wieś dnia 24.11.2009 16:11
jako prezydent Sosnowca to wystąpiłbym o odszkodowanie z tytułu utraconych korzyści, a związanych z remontem dworca w Sosnowcu. Przy zmianie tras może się okazać, ze pieniądze na remont (ponad 100 mln) wyrzucono w błoto.
#3 | anonim dnia 24.11.2009 05:18
to chyba z całej południowej polski
#4 | anonim dnia 23.11.2009 22:35
300 członków i sympatyków PiS przybyłych do Domu Katolickiego przy katedrze spotkał dziś zawód. Jarosław Kaczyński z powodu choroby nie przyjechał do Sosnowca na spotkanie w ramach Akademii Politycznej Prawa i Sprawiedliwości. Poseł Ewa Malik zapewniła zebranych, że prezes Kaczyński odwiedzi Sosnowiec w grudniu.
#5 | anonim dnia 23.11.2009 22:31
ruchają nas równo!
#6 | zynek dnia 23.11.2009 21:07
Liczę na skuteczność PO !!

Panie Górski przestań pan myslec jak na zebraniach PZPR !Wicie rozumicie !!!
#7 | Irka dnia 23.11.2009 20:25
kto wie, ale nasze miasta wyszłyby na tym, jak Zabłocki na mydle!
#8 | ludek dnia 23.11.2009 20:23
,,sentymenty" a może PKP chodzi o likwidacje obecnych linii kolejowych i zbycie tych gruntów ???
To niezły kąsek dla inwestorów !
Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.



Przenajświętsze Oblicze

Znajdź nas na Facebooku

Wierszyna - Mała Polska na Syberii

Święty Szarbel Makhlouf

Starsze newsy

Arcybiskup Jan Cieplak

Kategorie newsów
     Rycerze Kolumba
     Wydarzenia
     Z ratusza
     Polityka
     Sport
     Gospodarka
     Kultura
     Rozrywka
     Z prasy, z netu
     Felietony Krzysztofa Korna
     Do redakcji

Rycerze Kolumba Sosnowiec

Chór Katedralny LUTNIA - Sosnowiec

Ks. Michael McGivney