Czytanie na dziś

Kategorie
     Regulamin Komentarzy

Zajrzyj tutaj

Ks. prof. Włodzimierz Sedlak

Odkrycie Polaków: Rośliny „myślą i pamiętają”

Rośliny mają system nerwowy podobny do ludzkiego i pamięć – odkrył zespół prof. Stanisława Karpińskiego z SGGW w Warszawie.

Badania reakcji roślin na światło wykazały, że przesyłają one informacje o intensywności oświetlenia i jego barw od liścia do liścia na tej samej zasadzie jak system nerwowy człowieka.

– Naświetlaliśmy jedną trzecią rzodkiewnika pospolitego (gatunek modelowy w botanice – przyp. red.), a reakcje elektro-chemiczne dokonywały się również w jego części zacienionej, tak jakby była pod wpływem światła – tłumaczy serwisowi Newsweek.pl prof. Stanisław Karpiński, kierownik zespołu badawczego z Laboratorium Fizjonomiki i Modelowania Biotechnologicznego Roślin w SGGW w Warszawie. Mało tego, zmiany zachodziły nawet po wyłączeniu światła. – Naświetlane liście zapamiętywały oddzielnie barwy niebieskie, czerwone i białe światła oraz informacje o jego intensywności. Co więcej, wykorzystywały te informacje przez kilka dni dla polepszenia swojego zdrowia. Te i inne eksperymenty sugerują istnienie u roślin mechanizmu pamięci– dodaje prof. Karpiński.

Okazało się również, że rośliny korzystają ze światła, by uodparniać się na choroby. Informacje zakodowane w świetle (w jego barwach) są przekazywane przez system nerwowy liści i wywołują mechanizmy obronne przed wirusami i bakteriami. Reakcje te zależą od koloru światła. – Każdy dzień i tydzień pory roku ma specyficzną charakterystykę barw światła. Latem jest przewaga światła niebieskiego, a jesienią czerwonego. Rośliny wykorzystują informacje zaszyfrowane w barwie fotonów, by szczepić się przed sezonowymi czynnikami chorobotwórczymi. Taka zdolność przystosowania się do zmiennych warunków środowiska może świadczyć o inteligencji organizmów roślinnych – wyjaśnia prof. Karpiński.

Do uodparniania się przed wirusami i bakteriami rośliny wykorzystują system przeliczający energię fotonów. – Można by ten system porównać do wciąż nie odkrytego komputera kwantowego, który ma niezwykłą moc obliczeniową. Prawdopodobnie rośliny wykonują obliczenia, o których fizycy marzą od lat – podkreśla prof. Karpiński.

Prof. Karpiński przedstawił wyniki swoich badań 1 lipca na spotkaniu Stowarzyszenia Biologów Eksperymentalnych w Pradze. Publikacja opisująca te eksperymenty ukazała się dziś w „The Plant Cell”
(http://www.plantcell.org/cgi/reprint/tpc.109.069302v1), prestiżowym naukowym periodyku z zakresu biologii komórki roślin.

Karina Osiecka, Newsweek