Czytanie na dziś

Święty Ojciec Pio

SosnowiecFakty na YouTube


SosnowiecFakty na twitterze


SosnowiecFakty na Google

Święty Michał Archanioł

Święty Jan Paweł II

Ankieta
Czy poznamy prawdę o Katastrofie Smoleńskiej?

tak

nie

trudno powiedzieć


Zagłębiowscy Święci


Gloria TV


WikiZagłębie


Św. Jakub Apostoł

Nawigacja
     Strona główna
     Galeria zdjęć
     Szukaj
     Linki
     Kategorie
     Regulamin Komentarzy
     Akceptacja plików cookies

Zajrzyj tutaj













Ks. prof. Włodzimierz Sedlak

Matka Boża z Guadalupe


Sławomir Matusz: List otwarty w sprawie poparcia dla Katowic w staraniach o tytuł ESK 2016

Uważam za całkowicie błędną decyzję pana prezydenta Górskiego o odmowie poparcia dla Katowic w staraniach o miano Europejskiej Stolicy Kultury 2016. Jako twórca, pisarz i poeta, popieram Katowice niezależnie od wszystkiego – tytuł Europoejskiej Stolicy Kultury dla Katowic oznacza bowiem promocję całego regionu. A my, jako Sosnowiec i Zagłębie, jesteśmy przecież sąsiadami. Trzy lata temu postulowałem w moich artykułach, byśmy też zgłosili akces do ESK 2016 – kiedy w Katowicach nikt o tym jeszcze nie myślał.





Sosnowiec miałby przez cały ten czas świetną promocję – i kto wie, czy gdybyśmy nie zaczęli wcześniej, nie bylibyśmy dzisiaj w II etapie.Ale tumiwisizm i niekompetencja naszych władz wzięły górę!



Przyszły prezydent Sosnowca powinien natychmiast po wyborach podjąć rozmowy w sprawie poparcia dla Katowic i postawić konkretne, twarde, ale realne do spełnienia warunki:



1/ zaproszenia do rady programowej ESK 3-4 znanych i uznanych twórców z Sosnowca i Zagłębia,



2/ otwarcia drugiego biura ESK na terenie Zagłębia,



3/ włączenia 3-4 naszych imprez do programu ESK - z udziałem także twórców z Zagłębia i Śląska,



Pisałem już w tej sprawie do katowickiego biura ESK 2016 i przedstawicieli samorządu w Katowicach. Już odpisał mi prezydent Katowic, Pan Piotr Uszok - za co serdecznie dziękuję.





Projekt





Zgłaszam też swój projekt, pomysł na promocję nie tylko Katowic, ale też Sosnowca i Zagłębia w skali ogólnopolskiej, europejskiej, a nawet światowej. Proponuję utworzenie na obszarze kilku miast Europejskiego Parku Literatury (EPL).



Jest to również pomysł na promocję Sosnowca i Katowic w czasie Euro 2012. Realizacja projektu jest obliczona na kilka lat i jest tania. Chodzi o rozrzucenie na terenie miasta i całego regionu około 50 obiektów małej architektury, z których każdy byłby poświęcony innemu państwu.



Chodzi o ściany, elewacje budynków, czy nieduże obeliski i płyty, rozrzucone grupkami w parkach i centrach miast i większych dzielnic, z których każdy byłby poświęcony poezji danego kraju. Na takim obelisku, czy ścianie można przedstawić po jednym krótkim wierszu 2-3 piszących współcześnie poetów danego kraju. Do przekładów można zaangażować pracowników i studentów neofilologii UŚ.



Na Euro 2012 mielibyśmy 16 takich obiektów – związanych z krajami które wezmą udział w finale mistrzostw. Trzy kraje już znamy: Polskę, Ukrainę i Hiszpanię – obrońcę tytułu – możemy więc już teraz zacząć od postawienia 3 obelisków. Każdy awans kolejnej drużyny do mistrzostwa byłby świętowany odsłonięciem obelisku danego kraju, z udziałem przedstawicieli tej federacji. A czasie EURO 2012 odwiedziłyby pewnie Katowice i Sosnowiec wszystkie federacje piłkarskie.



Sosnowiec stałby się znany, popularny i byłby często pokazywany w mediach w całej Europie. Postawmy 5 takich małych narodowych obiektów na Pogoni, 5 w Centrum miasta i 6 w rejonie Zagórza i Środuli. lub podzielmy się z Katowicami: 10 obiektów na początek w Sosnowcu i 6 w Katowicach. A do 2016 roku niech powstanie łącznie 51 takich obiektów, ciągnących się pasem od Dąbrowy Górniczej, Będzina i Czeladzi, do Katowic – aspirujących do tytułu ESK 2016. Dlatego 51 obiektów, bo trzeba uwzględnić Kosowo – uznane przez większość państw UE, a także – ponieważ łączymy projekt również z EURO – wziąć pod uwagę narodowe federacje piłkarskie Walii, Szkocji, Anglii i Irlandii Płn.



W ten sposób do 2016 r. mielibyśmy „u siebie” całą Europę w mikroskali. Powstałby unikalny w skali europejskiej i światowej zespół małych obiektów architektonicznych i kulturalnych, ciągnący się na przestrzeni kilkudziesięciu kilometrów.



Oczywiście zakładam „Zderzenia poetyckie” w międzynarodowej obsadzie w 2012 roku w Sosnowcu – tuż przed EURO, a potem widziałbym wielką imprezę w 2016 roku – organizowaną wspólnie z Katowicami.



Zapewne powstaniu Europejskiego Parku Literatury (EPL) towarzyszyłoby stałe zainteresowanie mediów, powstawałyby niezależne filmy dokumentalne, powstawałyby wywiady, pokazywane w telewizjach w całej Europie.



Jest to moja propozycja, którą już zgłaszam stosownym instytucjom – jako mój autorski pomysł – ze wszystkimi jego konsekwencjami. Chcę mieć wpływ na to, co i gdzie będzie powstawało, kto będzie ten projekt realizował. Jeżeli władze Sosnowca nie zrobią nic w tej sprawie do połowy grudnia, nie uzyskam poparcia, to w grudniu zaproponuję jego realizację w całości Katowicom, lub innemu miastu aspirującemu do miana ESK 2016.



Z poważaniem – Sławomir Matusz



Treść maila przekazuję równocześnie do biura ESK 2016 w Katowicach, Panu Prezydentowi Katowic Piotrowi Uszokowi, Samorządowcom Katowic i niektórym członkom Rady Programowej.






Autor: Redakcja | 17/10/2010
Komentarze
#1 | Andrzej dnia 24.10.2010 21:58
Dziękuję za rzeczowe i wyważone wypowiedzi . Jest w nich wiele prawdy . Zgadzam się z Panem Matuszem , że powinniśmy poprzeć Katowice w staraniach o tytuł ESK i jednocześnie wywalczyć referendum w sprawie utworzenia metropolii i jej nazwy. Może udałoby się utworzyć jakąś sensowną ,dobrze brzmiącą ,krótką i czytelną dla wszystkich nazwę ewentualnej metropolii ,która to nazwa zadowoli Zagłębiaków i Ślązaków ? A co do logiki mojej wypowiedzi to istotnie ,jest ona niespójna ,ale to chyba emocje po przeczytaniu postu p.Zagłębiaka .Pozdrawiam
#2 | S. Matusz dnia 24.10.2010 10:51
Do Andrzeja: nie ryzykowałbym stwierdzenia, że większość funkcjonariuszy bezpieki w Katowicach pochodziła z Zagłębia - bo spora ich część to mogli być przyjezdni.

Do Zagłębiaka: Katowice w staraniach o tytuł ESK 2016 powinniśmy po sąsiedzku poprzeć, ale w sprawie utworzenia metropolii i jej nazwy musi odbyć się referendum - jeżeli żyjemy w państwie demokratycznym.

Po wojnie w Zagłębiu panowała urawniłowka. Tacy panowie jak Kabała i Bańbuła uprawiali sowiecką politykę nie pozwalając na rozwój kultury i robią to do dzisiaj.

Moim językiem jest polski - gwary śląskiej nie znam. I to jest moja odpowiedź na pytanie, czy jestem poetą śląskim, czy zagłębiowskim.
#3 | Drogi Andrzeju :) dnia 23.10.2010 00:06
Co te cytaty z Twojej wypowiedzi mają wspólnego i z prawdą i z logiką?

"Próby izolacji i kontestacji o wiele większego ludnościowo ,kulturowo i gospodarczo Śląska kończą się dla mieszkańców Zagłębia bardzo żle".
Lokalny zagłębiowski patriotyzm to izolacja, kontestacja i wrogość w stosunku do Śląska?
Czy to że na Ziemi jest najwięcej Chińczyków ma oznaczać że i my mamy się określać jako Chińczycy i ich kulturę (o ileż starszą i doskonalszą od śląskiej) i tożsamość mamy przyjmować jako własną?

"W Warszawie śmieją się z tego podziału ,którego jest pan orędownikiem".
A cóż to za merytoryczny argument, czy aby Chińczycy z tego też się nie śmieją? Wtedy byłby już całkiem poważny problem Wink

"Taką postawą Zagłębie coraz bardziej się marginalizuje"
A więc jednak,to prawda? Zagłębie się coraz bardziej marginalizuje?
I jest to wina postawy? Zgoda! Jakiej, tej która jest niestety śladowa i nie ma większego wpływu, czy może raczej tej powszechnie dominującej uprawianej przez zagłębiowskie elity i zagłębiowskich decydentów polegającej na ciągłym, trwającym od lat ześląszczaniu naszego regionu?

Zaiste, pokrętna jest Twoja logika ale jak tu się dziwić skoro uważasz że mieszkańcem województwa śląskiego, zwanego inaczej Silesią, a nawet przez Ciebie (dokładnie Twój argument) Wyżyną Ślaską może być wyłącznie Europejczyk, Polak i Ślązak?
#4 | Silesia, czyli co? dnia 22.10.2010 23:22
No właśnie Silesia to stara nazwa historycznego regionu, ale co to ma wspólnego z Zagłębiem które jest częścią innego polskiego historycznego regionu: Małopolski? Tu nie nazwa Silesia jest problemem samym w sobie, ale jej używanie do opisu czegoś co tą Silesią po prostu nie jest.
Czy nazwa Silesia to nazwa województwa śląskiego, czy może już tylko samej konurbacji? A jeśli tak. to jaki to ma związek z jej historycznym źródłem?
Czy używanie przez prezydenta Sosnowca i DG określeń "u nas, na Śląsku", "DG to największe obszarowo miasto na Śląsku","to najbardziej zielone miasto na Śląsku" jest poprawne i logiczne czy kłamliwe i szkodliwe w kontekście zagłębiowskiej tożsamości? Jeśli zaś nie dba się o tożsamość określonej społeczności to jak można prawidłowo dbać o kulturę tej społeczności która w dużym stopniu jest zwierciadłem tej tożsamości?
#5 | Andrzej dnia 22.10.2010 21:55
Dzięki za sympatyczny komentarz. Nienawiść zabija również dobre obyczaje -,to cecha charakterystyczna dla niektórych Zagłębiaków i nie tylko. Ja nie mówiłem o tożsamości ,do której każdy ma prawo ,ja mówiłem o współpracy z sąsiadem,który żyje obok . Silesia to nazwa pochodząca jeszcze ze średniowiecza ,więc nie ma się co zżymać i obrażać . Prawdą jest poniekąd ,że Unia Europejska jest zwłaszcza Niemiecka ,Francuska lub Brytyjska ,a jakoś zdecydowanie mniej środkowoeuropejska,Pozdrawiam i życzę więcej opanowania.
#6 | @Andrzej dnia 22.10.2010 17:37
Udajesz mądrego a jesteś po prostu głupi nie mówiąc o wyznawaniu lewackiego kosmopolityzmu!
Ślązakom wolno być Ślązakami, a bycie Zagłębiakiem i mówienie o zagłębiowskiej tożsamości to generowanie sztucznego podziału?
1.Polska sąsiaduje z Niemcami większymi i bogatszymi to może nazwijmy się Niemcami bo Mercedesy i BMW są bardziej rozpoznawalne w świecie to my się też do tego załapmy i też będziemy lepiej rozpoznawalni jako Niemcy. Najlepiej UE nazwijmy Unią Niemiecką.
2. Górnego Śląska w tym województwie o kłamliwej nazwie jest mniej niż 50 % a Ślązaków może tych procentów jest kilkanaście. Krzykliwa mniejszość narzuca większości kłamliwe śląskie nazewnictwo i foruje swoją kulturę i atrybuty obce większości mieszkańców tego województwa.
3. A tak nawiasem mówiąc powoływanie się na argument geologiczno-geograficzny przy okazji dyskusji o tożsamości to jedne z większych kretyństw jakie można usłyszeć.
Dla zwolenników tezy że na Wyżynie Śląskiej mieszkają Ślązacy mam smutną wiadomość. Wyżyna Śląska jest zaledwie jedną z części Wyżyny Zachodniomałopolskiej. A zatem trzymając się teorii silesianistów Ślązaków powinno nie być Wink
#7 | Andrzej dnia 22.10.2010 14:22
Nawiązując do wypowiedzi p.Zagłębiaka chciałem zauważyć że w czasach PRL w komunistycznym aparacie bezpieki urzędującym w naszym województwie , większość funkcjonariuszy tych służb pochodziła z Zagłębia. To nie przypadek. Ci ludzie skutecznie szykanowali Ślązaków przez wiele lat . Ślązacy to dobrze pamiętają. Nie ma więc co się wzajemnie obrażać .Próby izolacji i kontestacji o wiele większego ludnościowo ,kulturowo i gospodarczo Śląska kończą się dla mieszkańców Zagłębia bardzo żle .W Warszawie śmieją się z tego podziału ,którego jest pan orędownikiem . Taką postawą Zagłębie coraz bardziej się marginalizuje . A tak nawiasem mówiąc to przecież i Górny Śląsk i Zagłębie Dąbrowskie są położone geograficznie na Wyżynie Śląskiej .A ta z kolei wyżyna leży w Polsce ,a ta z kolei leży w Europie . Czy jest więc Pan tylko Zagłębiakiem ,czy również Polakiem i Europejczykiem ? Pozdrawiam.
#8 | cytat z innego portalu - polecam MATUSZOWI ostatni dnia 21.10.2010 18:10
Gość - "Sedno sprawy"

Pomysł budujący i może wart poparcia. Piszę "może" bo jednoaznacznie zraża mnie w nim jedno zdanie :"Jest to moja propozycja, którą już zgłaszam stosownym instytucjom r11; jako mój autorski pomysł r11; ze wszystkimi jego konsekwencjami"
Dobroczyńco Matuszu, nie Ty pierwszy piszesz i mówisz na ten temat. Tobie nie chodzi o sprawę, Tobie chodzi o kolejną samokreację. Na dziś i teraz, jesteśmy w tej sprawie nieco spóźnieni... a nagle inicjatywy, teraz po ogłoszeniu wyników wstępnych eliminacji raczej nas ośmieszą niż dowartościują Zagłębie - tym bardziej że do wyborów niedaleko. Nowe władze miasta, na spokojnie przeanalizują wszystkie za i przeciw... podejmą właściwą decyzje. I będzie to ich decyzja a nie Twoja "autorska"
ps. a Pan Matusz, nasz podobno szeroko znany i popularny Twórca, to gdzieś i na coś kandyduje - czy woli tylko doradzać? Ze stołka np. Radnego pewnie wiele swych pomysłów by przepchnął.

#9 | Zagłębiak dnia 21.10.2010 09:21
Panie Matusz, pomysł tak, współpraca z hanysami NIE.
Już, jak pan piszesz Barański pana wydymał, a teraz hanysy mają to samo zrobić, przy czym nie wydymają tylko Matusza ale całe Zagłebie jak to mają we krwi robić? Dotąd dokąd to województwo bedzie nosiło kłamliwą nazwę "śląskie" a jego herbem bedzie żółty kanar, dotąd bedziemy dymani czy to w dziedzinie kultury, gospodarki, infrastruktury itd. Popatrz pan na tych swoich przyjaciół, twórców z za Brynicy. Jaki jest główny motyw ich ubiegania się o ESK? Promocja kultury Górnego Śląska ! Tak się oni sami wypowiadają, tak trobią media, tak zostanie to światu sprzedane jesli Katowice to dostaną. Czy kultura Zagłębia ma być dodatkiem do kultury G. Śląska ? Jeśli taki jest pański cel to jest pan takim samym renegatem jak ten który trąbił o swoim wielkim sukcesie, o nazwie górnoslasko-zagłebiowska metropolia Silesia, po czym od razu sie okazało ze pełna nazwa ma być owszem ale w szufladzie a promowana ma byc tylko Silesia (czyli Śląsk). Natomiast sam wniskodawca tej nazwy bardzo chętnie i bardzo często (choć z okazji wyborów teraz sie powstyrzymuje)mówi "u nas na Ślasku", choć na auto nakleji sobie naklejkę "jestem Zagłębiakiem".
Panie Matusz, to moze i pas sobie najpierw odpowie czy jest pan poetą zagłebiowskim czy śląskim czy po prostu wisi to panu? Mówi pan o "naszym" regionie wrzucając do niego i Sosnowiec i Katowice. To ma byc nasz region? Tak mówią tylko silesińiści. Kto czuje się Zagłebiakiem dobrze wie gdzie granice Zagłębia przebiegają. Hanysy zresztą też to dobrze, a moze jeszcze lepiej wiedzą.

My nie musimy być śląskim kołem zapasowym które się czasem w razie konieczności wyjmuje a najczęściej skrywa. Mamy własny potencjał który możemy i który powinnismy uruchomić bez łaski zabrynicznych. Niech nam tylko oddadzą przysługujacą nam część pieniedzy. I na tym właśnie powinien pan skupić swoje działania i swój niewątpliwy talent. Z przyczyn naturalnych nie może byc coś jednocześnie i śląskie i zagłębiowskie.

#10 | @ Matusz dnia 20.10.2010 19:50
Nie czytam listow otwartych - prosze go zakleic i wyslac mi poczta na moj adres.
AM.
Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.




Przenajświętsze Oblicze

Święty Brat Albert Chmielowski

Klub Gazety Polskiej w Sosnowcu

Wierszyna - Mała Polska na Syberii

Święty Szarbel Makhlouf

Starsze newsy

Arcybiskup Jan Cieplak

Kategorie newsów
     Rycerze Kolumba
     Wydarzenia
     Z ratusza
     Polityka
     Sport
     Gospodarka
     Kultura
     Rozrywka
     Z prasy, z netu
     Felietony Krzysztofa Korna
     Do redakcji

Rycerze Kolumba Sosnowiec

Chór Katedralny LUTNIA - Sosnowiec

Ks. Michael McGivney