Czytanie na dziś

Święty Ojciec Pio

SosnowiecFakty na YouTube


SosnowiecFakty na twitterze


SosnowiecFakty na Google

Święty Michał Archanioł

Święty Jan Paweł II

Zagłębiowscy Święci


Gloria TV


WikiZagłębie


Św. Jakub Apostoł

Nawigacja
     Strona główna
     Galeria zdjęć
     Szukaj
     Linki
     Kategorie
     Regulamin Komentarzy
     Akceptacja plików cookies

Zajrzyj tutaj













Ks. prof. Włodzimierz Sedlak


Kto kogo promuje?

Górnośląski Związek Metropolitalny stracił właśnie 600 milionów złotych unijnej dotacji na budowę nowoczesnej spalarni śmieci. Powodem było niedotrzymanie terminu dostarczenia dokumentacji projektowej inwestycji. Przy tej okazji po raz kolejny wróciły pytania o zasadność funkcjonowania związku, który poza działaniami promocyjnymi nie ma na koncie żadnego sukcesu. Ale i kwestia promocji budzi wiele wątpliwości, zwłaszcza ze strony zagłębiowskich regionalistów.





-Oczywiście utrata tak dużych funduszy na budowę spalarni przez GZM jest jego porażką. Pamiętajmy jednak, że jest to organ kolegialny o ograniczonych uprawnieniach i warto dokładnie przeanalizować przed wyborami kto tak naprawdę zawinił - komentuje ostatnie doniesienia o stracie 600 milionów złotych na budowę spalarni śmieci dr Tomasz Słupik, politolog z Wyższej Szkoły Humanitas w Sosnowcu.




Czyżby zatem zasadne były głosy, mówiące o tym, że GZM jest tworem niepotrzebnym, który nie może się pochwalić wymiernymi efektami swojego funkcjonowania, a jedyne na czym się skupia, to promocja idei Metropolii „Silesia"? Na ten temat dużo do powiedzenia mają zagłębiowscy regionaliści.




-Trzeba sobie zadać jedno pytanie: kto kogo promuje? Metropolia miasta członkowskie, czy miasta członkowskie metropolię? Patrząc na wszelkie materiały promocyjne wydawane przez Sosnowiec i Dąbrowę Górniczą widać doskonale dużą nadgorliwość w tej kwestii, ze strony władz obu miast. Logo mającej dopiero powstać metropolii znajduje się wszędzie, na tablicach informacyjnych dotyczących ścieżek rowerowych w Dąbrowie Górniczej, w ostatnio wydanym planie Sosnowca, na filmie promującym miasto i wielu innych materiałach. W dodatku Metropolia „Silesia", czyli coś co formalnie nie istnieje, miała patronat honorowy nad miejską grą w Sosnowcu - wylicza Dariusz Jurek, prezes Forum dla Zagłębia Dąbrowskiego. -Niestety z drugiej strony nie możemy liczyć na to samo. Wystarczy wspomnieć ulotkę promocyjną GZM, na której przedstawiano muzea i teatry naszej aglomeracji. Próżno jednak było szukać tych z Sosnowca czy Dąbrowy Górniczej - dodaje.




Jest to o tyle niezrozumiałe, że nawet w przypadku śląskich członków Górnośląskiego Związku Metropolitalnego nie ma przesady w promowaniu Metropolii „Silesia". W Bytomiu wydany został niedawno przewodnik po mieście. Podczas uroczystej prezentacji, na którą zostałem zaproszony z racji naszej współpracy z różnymi środowiskami i organizacjami górnośląskimi, nie padło ani słowo na temat metropolii. Żaden baner "Metropolia Silesia" nie witał przybyłych gości, a prezydent Bytomia w swoim wystąpieniu ani raz nie wspomniał o tym wirtualnym - na dzień dzisiejszy - bycie. Mówił tylko i wyłącznie o promocji Bytomia. Zupełnie inaczej niż mają to w zwyczaju zagłębiowscy decydenci. Sam przewodnik Bytomia oczywiście również nie zawiera żadnych elementów promujących "metropolię" - opowiada Dariusz Jurek.




Krzysztof Polaczkiewicz z Wydziału Informacji i Promocji Urzędu Miejskiego w Sosnowcu tłumaczy, że obecność logo Metropolii Silesia na materiałach promocyjnych Sosnowca nie jest regulowana konkretną umową. -Nie jest też tak, że to logo występuje na każdych naszych materiałach. A jeśli już gdzieś się ono pojawi, nie oznacza to, że w sposób nachalny staramy się promować Silesię - przekonuje Polaczkiewicz. -Czasami bywa również, że przy większych publikacjach, GZM wykupuje sobie strony reklamowe u wydawcy - dodaje.




Podkreśla on także, że będąc w strukturach GZM, umieszczanie na rozmaitych materiałach jego logo jest czymś normalnym. -Tak samo jak nasza obecność chociażby w serwisie internetowym związku, gdzie prezentowane są najważniejsze wydarzenia w miastach członkowskich. Raz jest ich więcej, raz mniej, ale są. Wspólnie z GZM promowaliśmy się także na niedawnych targach w Monachium. Biorąc pod uwagę, że miast członkowskich jest 14, nie czujemy się pod tym względem w żaden sposób marginalizowani - twierdzi Krzysztof Polaczkiewicz.




-Sosnowiec i Dąbrowa Górnicza w ciągu 2 lat odprowadziły do GZM składkę w wysokości około miliona złotych. Najwyższa pora zadać sobie pytanie: za co? Czyżby za przywilej używania etykiety „Metropolia Silesia" i reklamowania czegoś co nie istnieje i nie wiadomo czy kiedyś powstanie? - pyta Dariusz Jurek i komentuje: - Odwieczna mądrość mówi, że jeśli chcemy aby nas inni szanowali, najpierw musimy sami siebie szanować. Niestety, zagłębiowskie elity, a w szczególnie zagłębiowscy decydenci prowadzą fatalną politykę, zmierzającą do samounicestwienia naszej własnej tożsamości. Popełniają albo „grzech zaniechania", albo nawet sami ochoczo uczestniczą w ześląszczaniu naszego regionu. Taka polityka nie tylko nie przynosi korzyści ekonomicznych dla naszych miast, ale jest głównym źródłem ich dalszej marginalizacji.




Skupianie się tylko na autopromocji przez GZM, dr Tomasz Słupik również uważa za błędne. -To zbyt mało jak na taką instytucję - mówi politolog. -Jeżeli z tak dużym projektem jak budowa spalarni instytucja sobie nie poradziła, to trzeba sie zastanowić w jakim kształcie ma dalej funkcjonować - dodaje.




Arkadiusz Kaczor, www.sosnowiec.pl





Autor: Piotr Dudała | 08/11/2010
Komentarze
#1 | ludek dnia 09.11.2010 19:39
600 milionów złotych unijnej przepadło z czyjegoś niedbalstwa !
Rozwiązać i rozgonić to towarzystwo wzajemnej adoracji -raz a dobrze !
#2 | do inteligentnej inaczej dnia 09.11.2010 18:56
- nastapi zaraz po wyborach, dziecko sie w przedszkolu dowiedziało, cieszy się wreszcie pani? ciągle ryjesz i zadajesz pytania retoryczne, o co ci chodzi? nawet o taką oczywistość pytasz anonimowo, takaś odważna?
i co to ma wspólnego z wyborami?
#3 | ludek dnia 09.11.2010 18:19
Uchwała Nr 31/2009 Zgromadzenia Górnośląskiego Związku Metropolitalnego
z dnia 19 stycznia 2009 r.
w sprawie utworzenia Metropolitalnego Przedsiębiorstwa Eko-energetycznego EKOEN spółki z ograniczoną odpowiedzialnością


§ 1 Zgromadzenie Górnośląskiego Związku Metropolitalnego wyraża zgodę na utworzenie Metropolitalnego Przedsiębiorstwa Eko-energetycznego EKOEN spółki z ograniczoną odpowiedzialnością r11; zwanej dalej Spółką, z udziałem Górnośląskiego Związku Metropolitalnego.

§ 2 .2.Górnośląski Związek Metropolitalny obejmuje w kapitale zakładowym Spółki wszystkie udziały w liczbie 1000 (słownie: jeden tysiąc) i pokryje je wkładem pieniężnym w wysokości 500.000,00 zł (słownie pięćset tysięcy złotych).

§ 3 CELEM SPÓŁKI JEST REALIZACJA PROJEKTU PN. rSYSTEM GOSPODARKI ODPADAMI DLA MIAST GÓRNOŚLĄSKIEGO ZWIĄZKU METROPOLITALNEGO WRAZ Z BUDOWĄ ZAKŁADÓW TERMICZNEJ UTYLIZACJI ODPADÓWr1;.

Kiedy nastąpi likwidacja Spółki ????
#4 | ludek dnia 09.11.2010 16:35
do @
do Klepacza i Górskiego wróć !
#5 | @ludek dnia 09.11.2010 16:24
"To podstawa do dalszej dyskusji"...i pewnie do podjęcia jakiś decyzji... Kobito, "dyskusji" dwa tygodnie przed wyborami, w domu se ze sąsiadką Helą podyskutuj.
#6 | ludek dnia 09.11.2010 16:06
Czy nie mozna opublikować umowy o przystąpieniu m.in. Sosnowca do Górnośląskiego Związku Metropolitalnego ?
To podstawa do dalszej dyskusji .
Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.